Het succesvolle Stabat Mater heeft plaatsgevonden op 27 september 2017
Brink 31
1251 KT Laren NH
Pergolesi – Stabat mater in F
Vivaldi – Nisi Dominus in g, RV 608
Vivaldi – Nulla in mundo pax sincera, RV 630
Haarlem (1995) de sopraansolo te zingen in Händels Coronation Anthems. Een ander hoogtepunt is zijn medewerking als sopraansolist aan een cd-opname in de Dom van Riga van o.a. Allegri’s Miserere Mei. Op zijn zestiende maakt Maarten zijn debuut als Countertenor met het zingen van de alt-arias in Bachs Matthäus- Passion. Al snel volgen vele concerten in binnen- en buitenland waaronder Bachs grote meesterwerken als de Matthäus en Johannes Passion, Weihnachtsoratorium, Hohe Messe en vele cantates. Zo ook de grote oratoria van Händel.
In 2003 wordt hij uit een twintigtal getalenteerde countertenoren geselecteerd door de wereldberoemde Michael Chance om deel te nemen aan een door Chance te geven masterclass, welke werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. In oktober van 2004 verzorgde Maarten samen met Michael Chance een recital waarin ze duetten van Purcell en Blow ten gehore brachten, waaronder John Blow’s ‘An ode on the death of Mr Henry Purcell’. Dit onder leiding van Gustav Leonhardt. Maarten Engeltjes heeft inmiddels al mogen werken met dirigenten als: Gustav Leonhardt, William Christie, Ton Koopman, Phillipe Pierlot, Christina Pluhar, Gabriel Garrido, Peter Dijkstra, Reinbert de Leeuw, Jos van Veldhoven en Federico Sardelli.
In mei 2007 werd zijn debuutalbum gepresenteerd, waarop hij liederen van Dowland, Byrd en Purcell ten gehore brengt. De kritieken waren unaniem lovend. Dit album stond wekenlang in de top 10 van best verkopende klassieke cd’s in Nederland. Intussen heeft hij ook van Bachs Johannes Passion en solo cantates voor Alt opgenomen, de laatste kwam uit in 2009. In september 2007 studeerde Maarten cum laude met onderscheiding af aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag waar hij studeerde bij Maria Acda, Manon Heijne en Michael Chance. Momenteel wordt Maarten gecoacht door Andreas Scholl en zijn vroegere leraar Richard Levitt
Riccardo Minasi kreeg z’n eerste muzieklessen van zijn moeder. Later studeerde hij (moderne) viool bij Paolo Centurioni en Alfredo Fiorentini. Eenmaal gevallen voor de Barokviool en haar repertoire, studeerde hij bij Enrico Parizzi und Luigi Mangiocavallo (* 1959).
Als violist, solist en concertmeester trad hij op met tal van beroemde ensembles, waaronder “Le Concert des Nations“ ol.v. Jordi Savall, “Accademia Bizantina“, “Concerto Italiano“, met Il Giardino Armonico, “Concerto Vocale Gent“ o.l.v. René Jacobs, Collegium 1704 of “Ensemble 415“ o.l.v. Chiara Banchini aktiv. Hij speelde samen met o.a. Enrico Onofri, Viktoria Mullova, Albrecht Mayer, Christophe Coin, Sergio Azzolini en Reinhard Goebel en als dirigent trad hij op met de “Kammerakademie Potsdam”, het “Zürcher Kammerorchester”, het “Balthasar-Neumann-Ensemble” en het „Helsinki Baroque Orchestra“, waar hij sinds 2008 concertmeester is.
In 2007 richtte hij z’n eigen ensemble op, “Musica Antiqua Roma”. Dit ensemble richt zich met name op het repertoire van de vergeten Romeinse componisten uit de 17e en 18e eeuw.
Sinds de oprichting van het ensemble “Il pomo d’oro” in 2012 is Minasi de chef-dirigent. Dit nieuwe orkest won meteen een prijs met haar eerste opname van Vivaldi’s L’imperatore. Sinds 2013 is dit vaste gast in concertzalen in heel Europa, bijvoorbeeld in Wenen, Parijs, München, Londen, St. Petersburg, Zürich en Barcelona en vorig jaar waren zij de gast op het Amsterdams grachtenfestival.
PRJCT AMSTERDAM is een nieuw barokensemble rondom countertenor Maarten Engeltjes en is een combinatie van een vaste kern van uitmuntende, recent afgestudeerde en in Nederland woonachtige barokmusici die een eigen muzikale en vooraanstaande visie hebben, samen met vooraanstaande internationale barokmusici. Het ensemble wordt geleid door een concertmeester van internationale allure die per project gekozen wordt. Zo wordt een omgeving gecreëerd waarin jong en oud elkaar inspireren. Engeltjes is de nummer vijf van de meest gevraagde countertenoren ter wereld en studeerde cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, maar pas toen hij met de wereldtop mocht gaan zingen, ontdekte hij dat hij nog veel te leren had. Het kunstvakonderwijs kan in een dergelijk leerproces niet voorzien. Engeltjes wil daarom zijn naam en faam inzetten om jonge musici in een vroeg stadium de kans te bieden om samen met de wereldtop te musiceren , op een manier die past bij hun generatie.Zo wordt een omgeving gecreëerd waarin jong en oud elkaar inspireren.
Een schrijver die de literaire pers overrompelt met zijn vunzig-vrolijke humor in de J. Kessels-romans als Het bami schandaal, zijn lyriek in Izak en het aangrijpende egodocument Schaduwkind, zijn verhaalkunst in Vladiwostok! en De weldoener, zijn belangstelling voor hoge en lage cultuur, politiek, popmuziek en voetbal, zijn tegendraadse stellingnames en veelstemmigheid in de essaybundel Nergensman, zijn fijnzinnig vakmanschap in de historische roman Het zesde bedrijf en de bundel Zuidland, zijn scherpe blik in het reisverhaal Grillroom Jeruzalem.
In zijn nieuwste roman, De onderwaterzwemmer, herneemt hij zijn belangrijkste thema´s en excelleert hij in een sensitief en meeslepend relaas over de onherstelbaarheid van verlies, schuld daarover en het plaatsvervangende gevoel zelf de afwezige te zijn.
Schaduwkind’Een vrouw die haar man begraaft, wordt weduwe genoemd, een man die zonder zijn vrouw achterblijft, weduwnaar. Een kind zonder ouders is wees. Maar hoe heten vader en moeder van een gestorven kind?’Na de dood van zijn dochtertje Isa vond P.F. Thomese zichzelf terug in doodstille kamers, tussen onervaren woorden die hij nog moest leren schrijven. Schaduwkind is het adembenemende relaas van dit zoeken naar woorden. Een heel leven wordt overhoop gehaald, elke betekenis moet opnieuw worden uitgevonden. ‘Als ze ergens nog is, dan in de taal.’Schaduwkind is vertaald in meer dan 20 talen. In Nederland zijn er ruim 85.000 exemplaren verkocht.