Nikolaus Müller, Dirigent
Nikolaus Müller is vanaf begin 2016 Universiteit Muziek Directeur van de Ruhr Universiteit van Bochum
In de herfst van 2014 koos de Robert-Franz- Zangacademie Halle hem tot Artistiek leider, waar hij een jaar daarvoor de wederoprichting en leiding over het Nationale jeugdkoor van Thüringen op zich nam.
Voor de Landmuziekraad Thüringen en de Landmuziekakademie Sonderhausen is Nikolaus Müller aangesteld als dirigent, docent en jurylid.
Na zijn studie in Leipzig en Dresden afgerond te hebben werkte hij als koordirigent onder meer bij het
Stadtsingekoor in Halle, als Kapellmeister bij de Wiener Sängerknaben en als koordirigent
bij het Altenburg-Gera Theater en studeerde vele producties in bij Theater van Chemnitz.
Als gastdirigent werkt Müller regelmatig met orkesten zoals de Staatskapelle Halle en de Rhein-Ruhr Philharmonie.
Maarten Koningsberger, Bariton
Een grote verscheidenheid van stijlen is kenmerkend voor bariton Maarten Koningsberger.
Dat geldt voor zijn opera rollen, maar vooral ook voor zijn recitals, die bijna vier eeuwen repertoire
omvatten. Zijn concertreizen voeren hem naar prestigieuze zalen en festivals over de hele wereld,
zo zong hij o.a. in het Concertgebouw in Amsterdam en De Doelen in Rotterdam, maar ook in het
Barbican Centre in Londen, de Baxter Concert Hall in Kaapstad, de Bejing Concert Hallin China,
het Mann Auditorium in Tel Aviv, de Staatsoper in Berlijn en het Theater an der Wien in Wenen,
de Philharmonie in München, Madrid, en het Romanian Atheneum in Boekarest.
Hij heeft zich ook vooral als liedzanger een internationale reputatie verworven (De Telegraaf:
“Koningsberger triomfeert in Vocale Serie Concertgebouw Amsterdam” en Trouw: “Koningsberger
zingt groots recital”) o.a. in de Wigmore Hall in Londen, de Carnegie Hall in New York, de Salle
Pleyel in Parijs en de Esplanade in Singapore. Hij heeft inmiddels meer dan twintig cd-opnames
op zijn naam staan, waaronder Liederen van Franz Schubert met Graham Johnson (Hyperion
Schubert Edition), liederen van Brahms en van Fanny Mendelssohn met Kelvin Grout, Robert
Schumann met Marietta Petkova, en 17e eeuwse consort songs met Blokfluitkwartet Brisk en
Mélodies van Milhaud met Rudolf Jansen. Recent werd zijn cd met songs van Henry Purcell door
het toonaangevende blad Gramophone gekozen tot “Editor’s Choice” (“Perfect Purcell on a
superlative release chock-full of treasures”).
Ook schuwt hij het experiment niet: zijn cd-opname van “Die Schöne Müllerin” van Schubert met
begeleiding van twee gitaren werd in binnen- en buitenland bejubeld door de pers.
(Volkskrant:“Fraaie proeve van Liedkunst”, Parool: “Werkelijk prachtige bewerking die vele versies
met pianoovertreft”). In de zomer van 2012 verschijnt een cd-opname van Mahler’s “Lieder des
Knaben Wunderhorn”met Ed Spanjaard aan de vleugel.
Maarten Koningsberger wordt uitgenodigd door toonaangevende orkesten van over de hele
wereld, zo zong hij ondermeer met de Akademie Alte Musik Berlin, het Rotterdams Filharmonisch
Orkest, het Concertgebouw Kamerorkest, Les Arts Florissants, The Academy of Ancient Music,
Tafelmusik Toronto, Les Talents Lyriques en The Orchestra of the Age of Enlightenment, en werkte
met dirigenten als William Christie, Jeffrey Tate, Gustav Leonhardt, Gennady Roshdenstvenski,
René Jacobs, Reinbert de Leeuw, Marin Alsop, Mark Minkowski, Ton Koopman, Richard Egarr,
Jaap van Zweden, Roberto Benzi en Christophe Rousset.
Maarten Koningsberger wordt veel gevraagd om zitting te nemen in jury’s en geeft
masterclasses over de hele wereld. Hij is als docent verbonden aan het Amsterdams
Conservatorium en het Centre de Musique Baroque de Versailles.
Barbara Kozelj, Mezzosopraan
De Sloveense mezzosopraan Barbara Kozelj is een gepassioneerde en toegewijde artiest en heeft zich bewezen als een charismatisch en veelzijdig musicus. Sinds haar debuut bij het Concertgebouworkest in het voorjaar van 2012 in de Matthäus Passion met Iván Fischer is haar carrière in een stroomversnelling terecht gekomen. Een jaar later had ze groot succes met haar debuut in Carnegie Hall, waar zij Bachs Matthäus Passion zong onder leiding van Iván Fischer. Ook kreeg zij in 2015 lovende recensies voor haar Penelope in Monteverdi’s Il Ritorno d’Ulisse in patria met de Academy of Ancient Music en Richard Egarr in de Barbican Hall in Londen.
Barbara treedt regelmatig op met Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra. In de zomer van 2016 debuteerde zij bij BBC Proms als alt solist in Mozarts Requiem en ging samen met het BFO op Europese tournee naar Budapest, Amsterdam, Londen, Brugge, Baden-Baden, Berlijn en San Sebastian. In 2018 verscheen de opname van Mendelssohns A Midsummer Night’s Dream op het Challenge Classics label.
Uitgebreide ervaring heeft ze in het operarepertoire. Haar optredens omvatten o.a. Galatea in Aci, Galatea e Polifemo met Gabrieli Consort and Players en Paul McCreesh, Cyrus in Belshazzar in een Harry Kupfer-productie, Ruggiero in Alcina onder leiding van Richard Egarr, Dorabella en Lucretia in Brittens The rape of Lucretia onder Kenneth Montgomery, Kasturbai/Mrs. Alexander in Glass’ Satyagraha aan de Oper Bonn onder leiding van Ulrich Windfuhr. Daarnaast zong zij Dritte Dame, Flosshilde in Rheingold en Juno in Händels Semele aan het Aalto-Theater Essen, titelrol in Ravels L’Enfant et les Sortilèges onder leiding van Ed Spanjaard, Page in Salome bij De Nederlandse Opera, Donna Elvira in Mozarts Don Giovanni onder leiding van Jan Willem de Vriend, Néris in Cherubini’s Médée voor Opera2day, en Orfeo in Glucks Orfeo ed Euridice in Antwerpen, met De Ministry of Operatic Affairs.
Barbara is een veel gevraagde concertzangeres en ontving lovende kritieken o.a. voor haar uitvoeringen van Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen, Rückert-Lieder en Kindertotenlieder, Ravels Shéhérazade, Elgars Sea Pictures, Berlioz’s Les Nuits d’été, het Requiem van zowel Verdi als Duruflé, Rossini’s Petite Messe Solenelle en het oratoriumrepertoire van Händel en Bach. Daarnaast schrijven hedendaagse componisten voor haar. In 2015 zong Barbara de première van Dobro do – Episodes from the live of a singer in Concertgebouw Amsterdam, samen met Nederlands Kamerorkest en Gordan Nikolic. In maart 2016 zong zij tijdens de ZaterdagMatinee de wereldpremière van de complete Pessoa Cylcus van Jan van de Putte, samen met het Asko|Schönbergensemble en Reinbert de Leeuw. De opname van de live-uitvoering zal in de herfst van 2016 worden uitgebracht op cd.
Gedurende haar carrière heeft Barbara met veel dirigenten samengewerkt, waaronder Jaap van Zweden, Gennadi Rozjdestvenski, Neeme Järvi, Kenneth Montgomery, Paul McCreesh, Stefan Soltesz, Jan Willem de Vriend, Antony Hermus, Otto Tausk, Uros Lajovic en Per-Otto Johansson. Daarnaast werkte zij samen met The Orchestra of the Age of Enlightenment, Gabrieli Consort and Players, Orquestra Simfonica de Barcelona, Essner Philharmoniker, St. Luke’s Orchestra, het Sloveens Philharmonisch Orkest en vrijwel alle Nederlandse symfonie orkesten.
Barbara heeft veel affiniteit met Lieder en geeft recitals met o.a. Phyllis Ferwerda, Richard Egarr en Julius Drake. Haar debuut met de Ebony Band Around Prague kwam uit bij Channel Classics en werd fantastisch ontvangen door zowel binnenlandse als buitenlandse pers.
Recente en aankomende engagementen omvatten onder andere optredens met het Residentie Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Orchestre National de Lille, Tiroler Symphonie Orchester Innsbruck en het Sloveens Philharmonisch Orkest. Daarnaast zal Barbara in seizoen 2018-19 te horen zijn in de productie Dangerous Liaisons van Opera2day, zal zij concerten geven met het Balthasar-Neumann-Chor & Ensemble en Thomas Hengelbrock en zal zij samen met Julius Drake enkele recitals geven.
De basis van haar muzikale carrière ligt in Slovenië, aan de Academy of Music in Ljubljana en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Barbara werd daar onder meer gecoacht door Sasja Hunnego, Meinard Kraak, Ann Murray, Graciela Araya en Anne Sophie von Otter. Daarnaast maakte zij deel uit van De Nederlandse Opera Academie en de Dutch Opera Studio.
Bernard Loonen, Tenor
Studeerde aanvankelijk vliegtuigbouw in Delft. In 1980 werd hij aangenomen bij het Koor van het Concertgebouworkest, en sindsdien heeft de muze hem niet meer losgelaten. De
TH-Delft werd verruild voor het KC-Den Haag, vanwaar hij in 1988 met zijn diploma solozang de wereld introk.
Die trek bracht hem naar 4 continenten met repertoire 5 eeuwen muziek uit alle genres en bezettingen waarin zang een rol speelt (lees meer: www.bernardloonen.org).
De luisteraar in hem hoort graag niet-vocale muziek: omnivoor van bijna alles sinds Monteverdi.
Voor de uitvoerder in hem geldt: veel Mozart, Bach en Britten. Nikolaus Harnoncourt is een grote
inspiratiebron, maar ook Ella Fitzgerald en Tony Bennett, al evenzeer als Fischer-Dieskau en Peter Pears.
Hij neigt naar de denkwijze dat als vroeger niet àlles beter was, er toch meer te koesteren valt dan vandaag de dag het geval is.
Voorts is hij van mening dat Bach naar Afrika moet, en zet zich daarvoor in via de stichting Classical Futures.
Raoul Steffani, Bariton
studeerde bij Maarten Koningsberger en Xenia Meijer aan de conservatoria van Amsterdam en Tilburg en aan de Musikuniversität in Wenen. Momenteel wordt hij gecoacht door Margreet Honig. Masterclasses volgde hij bij Thomas Hampson, Elly Ameling, Christa Ludwig, Marjana Lipovšek en Nelly Miricioiu.
Afgelopen seizoen won Raoul naast het Grachtenfestival Conservatorium Concours ook de Elisabeth Evertsprijs; een tweejaarlijkse prijs voor een jong, Nederlands muziektalent van uitzonderlijk niveau. Daarnaast wordt hij ondersteund door de VandenEnde Foundation. Hij was eveneens laureaat van de Liedacademie van het Heidelberger Frühling Festival. Als prijswinnaar van het Prinses Christina Concours gaf hij op uitnodiging van de Nederlandse Ambassades concerten in Los Angeles, San Francisco, Vancouver, Calgary en Athene.
Komend seizoen zal Raoul naast concerten met de philharmonie zuidnederland, de basaria’s vertolken in de Matthäus Passion in het Concertgebouw en in de Sint Jansbasiliek in Laren, en de baritonsolo op zich nemen in de Carmina Burana met Lucas en Arthur Jussen in o.a. De Doelen Rotterdam. Daarnaast zal hij als finalist voor de Dutch Classical Talent Award met pianist Daan Boertien een tournee maken langs 11 Nederlandse concertzalen.
Afgelopen seizoen was hij tweemaal te horen in het Concertgebouw in Amsterdam bij de NTR ZaterdagMatinee „Semyon Kotko” van Prokofjev o.l.v. Vladimir Jurowsky en als Kammersänger in Richard Strauss’ opera „Intermezzo” met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. David Zinman. Hij werkte eerder met dirigenten als Sigiswald Kuijken, Anthony Hermus en Arjan Tien. Daarnaast was hij onder meer te horen in het Muziekgebouw aan het IJ, Muziekgebouw Eindhoven, tijdens het Internationaal Kamermuziekfestival van Janine Jansen in Utrecht, het Grachtenfestival en het Internationaal Liedfestival Zeist.
Raoul is ook zeer actief als liedzanger en werkte in die hoedanigheid onder meer samen met de Duitse liedpianist Gerold Huber.
Daarnaast is Raoul regelmatig te horen op radio en televisie. Zo was hij meermaals te gast in de televisieprogramma’s Podium Witteman, Podium on Tour en in De Tiende van Tijl, werd hij gevolgd in het nieuwe tv-format Talent boven Water van BravaNL en is hij regelmatig te horen op Radio 4.
Verder zong hij solopartijen in diverse oratoria, waaronder de Matthäus Passion, Johannes Passion van J.S. Bach, het Requiem van W.A. Mozart, Deutsches Requiem van Brahms, Oratorio de Noël van Saint-Säens, en The Messiah van Händel.
Raoul Steffani is ambassadeur van het Internationaal Liedfestival Zeist. In die hoedanigheid onder meer samen met de Duitse liedpianist Gerold Huber. Zojuist ( oktober 2018) is zijn debuut-CD gewijd aan Schumann, Grieg en Sibelius verschenen bij Challenge Records International. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/17/raoul-steffani-daarom-vind-ik-deze-zangers-goed-a2624892
Selma Harkink, Sopraan
voltooide haar studie aan het Utrechts Conservatorium met onderscheiding bij Henny Diemer. Naast haar studie in Utrecht studeerde zij gelijktijdig aan het Conservatorium van Amsterdam aan De Nieuwe Opera Academie en aan de Internationale Liedklas. Gedurende haar studie won Selma verschillende prijzen. Zij was prijswinnaar van de Stichting Jong muziektalent Nederland. Daarnaast ontving zij een beurs van de “Voorziening voor excellerende jonge musici”. Tevens was zij prijswinnaar in het Christina Deutekom Concours. Om haar studie compleet te maken volgde Selma verschillende masterclasses bij o.a: Sarah Walker, Henk Smit, Jard van Nes, Elly Ameling, Udo Reinemann, Rudolf Jansen, Helmut Deutsch, Roger Vignoles en Margreet Honig.
Selma Harkink werkte aan een groot aantal operaproducties mee in onder andere Theater Dortmund, Gelsenkirchen, Bonn en De Nederlandse Reisopera waar zij de rollen zong van Susanna in Le Nozze di Figaro, Pamina in Die Zauberflöte, Despina in Così fan tutte, Nannetta in Falstaff, Nella in Gianni Schicchi, Frasquita in Carmen, Le Feu en Le Rossignol in L’enfant et les sortilèges, Marzelline in Fidelio, Despina in Così fan Tutte, Woglinde in Das Rheingold, Olympia in Les contes d’Hoffmann en Blondchen in Die Entführung aus dem Serail.
Tevens was Selma o.a. te horen als Le Feu in Ravel’s L’enfant et les sortilèges met het Limburgs Symfonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard. Selma toerde door het hele land met het Weense Operette Gala samen met Marco Bakker onder leiding van Jan Stulen. Selma was te horen als Rosalinde in Die Fledermaus in België, Nederland en Bulgarije. Zij zong met het Limburgs Symfonie Orkest onder leiding van Ed Spanjaard de Altenberg liederen van Berg en de vierde symfonie van Mahler. Sinds september 2010 is Selma is tevens als freelancer verbonden aan het Groot Omroep Koor.
In januari 2015 maakte Selma Harkink haar debuut bij De Nationale Opera waar zij de rol van Folleville zong in Reimsreisje, een bewerking voor kinderen van Rossini’s Il Viaggio a Reims.
Sinds januari 2015 is Selma verbonden als docent aan het Conservatorium van Amsterdam als docent methodiek zang (klassiek) en sinds september 2016 als docent Hoofdvak Zang aan het Conservatorium van Utrecht. Sinds januari 2014 is Selma naast haar werkzaamheden als zangeres en zangdocent tevens werkzaam als logopedist met als specialisatie stemstoornissen.
Komende boekingen omvatten o.a. Rosalinde in Die Fledermaus en Mahler IV en Altenberg lieder van Alban Berg met het Limburgs Symphonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard en Being Beauteous van Hans Werner Henze in de Cello Biënnale in Amsterdam met onder andere Raphael Wallfisch (Cello) en Lavinia Meijer( Harp), Messiah van Händel december 2018 in het Concertgebouw en de Matthäus Passion 14 april 2019 in de Sint Jansbasiliek Laren.
Vita der Robert-Franz-Singakademie Halle
De Robert-Franz-Singakademie Halle is één van de oudste openbare koorverenigingen van Duitsland. De Singakademie werd in 1814 opgericht door Johann Friedrich Naue, die aan het einde van de bevrijdingsoorlog een nieuwe vorm gaf aan het muziekleven van Halle.
Onder leiding van de betekenisvolle muziekpersoonlijkheid Robert Franz kwam de Singakademie van 1842 tot 1867 tot grote bloei.
Als koorleider zweepte hij het koor op tot grote hoogte en het werd een belangrijk cultureel instituut van de stad Halle. Na een tiental jaren zonder grote successen nam Universiteit
directeur Otto Rahlows vanaf 1911 de leiding voor vijfenveertig jaar van de tot dan naamloze Robert-Franz-Singakademie en maakte het koor weer tot één van de belangrijkste pijlers
van het muziekleven in de stad Halle.
Vele dirigenten hadden de leiding van het koor na 1945 tot 1995, dat sedert 1953 verbonden is met de huidige Staatskapelle Halle.
De concerten van de Robert-Franz-Singakademie zijn veel bezochte gebeurtenissen in het muziekleven van Halle en omgeving.
Sedert Oktober 2014 is Nikolaus Müller muzikaal leider van het beroemde koor. Op 14 april 2019 treedt het koor op in de Sint Jansbasiliek te Laren
Wybe Kooijmans
ontving zijn eerste pianolessen op 8-jarige leeftijd van de organist Rutger van Mazijk. Een aantal jaren later verwisselde hij de piano voor het orgel en kreeg hij op de Verenigde Muzieklycea in Hilversum les van Haite van der Schaaf, die hem tevens voorbereidde op zijn toelatingsexamen voor het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hier werd Bernard Bartelink zijn leraar. Na zijn afstuderen volgde hij enige malen de masterclass voor interpretatie en improvisatie van de wereldberoemde Franse organist Jean Guillou. Inmiddels was Wybe Kooijmans bij verschillende kerken in het Gooi werkzaam als organist. In 1987 volgde een aanstelling als – toen nog – één van de organisten van de Grote Kerk te Naarden; nu is hij er hoofdorganist. Een oud-registrant van de organist Feike Asma gaf Wybe vele, welkome raadgevingen. Op het monumentale Witte-orgel (1862) van de Grote Kerk te Naarden maakte hij meerdere cd-opnames. In 1994 maakte hij de eerste opname van het zojuist voltooide Pels & Van Leeuwenorgel in de Eindhovense ‘Frits Philips’ concertzaal.
Wybe Kooijmans geeft regelmatig orgelconcerten in Nederland; bovendien concerteerde hij in Tsjechië, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Canada en Rusland, alwaar hij het orgel van de Philharmonie te Novosibirsk inwijdde. Voorts heeft hij ruime ervaring opgedaan als begeleider van vele koren en solisten. Hij is als repetitor verbonden aan het koor van de Nederlandse Händelvereniging, het Concertkoor Baarn en het Vocaal Ensemble Fioretto. Onder zijn redactie verschenen in de serie ‘Musica Selecta’ een twaalftal delen met onuitgegeven (versies van) koraalbewerkingen van Feike Asma. Tevens maakte hij enige jaren deel uit van de werkgroep ‘Zingend Geloven’ en publiceerde hij enkele koraalbewerkingen voor orgel. In 2014 verleende hij zijn medewerking aan de televisieprogramma’s ‘Verborgen verleden’, ‘Push the red button’ en ‘Messiah Masterclass’. In 2019 treedt hij weer op in de Sint Jansbasiliek te Laren op Palmzondag
Freek Borstlap (Den Haag 1950) studeerde viola da gamba bij Sigiswald en Wieland Kuijken. Zijn carrière als solo- en ensemblespeler brachten hem in vele landen en op praktisch alle continenten.
Rond 1989 richtte hij het ensemble The Spirit of Gambo op, een viola da gamba-ensemble dat voornamelijk consort-muziek uitvoert. Met dit ensemble maakte hij meerdere bekroonde cd-opnamen, onder andere van het werk van Christopher Simpson, John Jenkins, Orlando Gibbons en Christopher Tye. Maar ook meer solistisch maakte hij meerdere opnamen, onder andere met muziek van Francois Couperin, Johann Schenk en August Kühnel.
Als baryton-speler soleerde hij o.a. bi het Combattimento Consort Amsterdam en is hij de spil in het Nederlands Baryton Trio.
Daarnaast is hij op internationaal niveau een veel gevraagd docent ensemblemuziek.
Koorschool Midden-Gelderland
De Koorschool Midden-Gelderland, opgericht in september 1999 door dirigent, zangcoach, muziekpedagoog en componist Albert Wissink, is een zang- en kooropleiding voor kinderen van 4 tot en met 15 jaar, jeugdigen van 16 tot en met 23 jaar en volwassen koorzangers en/of aspirant koorzangers. Zij geven hun lessen in Ede en Wageningen. Momenteel bestaat de Koorschool uit bijna 80 jeugdige leerlingen. De koorschool doet mee aan evenementen in binnen- en buitenland.
Tarisio Consort
Het Tarisio Consort speelt zowel op barok instrumenten (op 415 Hertz), als op klassieke instrumenten (op 430 Hertz) als op moderne instrumenten (op 440 Hertz).
Altijd probeert het Tarisio Consort de stijl van de componist traditiegetrouw vanuit de Urtekst te benaderen.
De opzet van het ensemble is dan ook flexibel: in kleine bezettingen voor een Bach Cantate of een kamermuziekprogramma, in grote bezetting een Elias van Mendelssohn.
Luigi Tarisio was een Italiaan van arme komaf die als meubelmaker en amateur violist het platteland van Italië doorkruiste. Op zijn tochten kwam hij op diverse plekken de mooiste violen tegen (de Italiaanse vioolbouwschool was toen nog niet heel beroemd), die hij opkocht en in bijvoorbeeld Parijs weer verkocht aan de grote vioolhandelaren.
In Frankrijk deed hij zich voor als rijke edelman, in Italië nog steeds als landloper.
Dit seizoen spelen we van Bach naast de Matthäus Passion ook de Johannes- en de Lucas Passion. We spelen het Requiem van Mozart, Die Schöpfung van Haydn en de al genoemde Elias van Mendelssohn. Ook operaprogramma’s met diverse koren en solisten staan dit seizoen op het programma.