Archief 2017

Het succesvolle Stabat Mater heeft plaatsgevonden op 27 september 2017

PERGOLESI’S STABAT MATER MET MAARTEN ENGELTJES EN ROSEMARY JOSHUA
Op woensdag 27 september 2017 wordt naast muziek van Vivaldi het beroemde Stabat Mater van Pergolesi uitgevoerd door countertenor Maarten Engeltjes, de sopraan Rosemary Joshua, het ensemble PRJCT Amsterdam olv de vermaarde violist Riccardo Minasi (International Opera Award 2016, viervoudig winnaar Echo Klassik)
          Video interview met Maarten Engeltjes  
 
                           
         
          Het concert is vanaf 20:00 uur te beluisteren. Het Stabat
          Mater wordt ingeleid door de schrijver P.F. Thomése.
         
TICKETS BESTELLEN: De toegangskaarten kosten eigenlijk € 59,50 (eerste rang) en € 49,50 (tweede rang), inclusief programmaboekje, pauzedrankje en € 2,50 administratiekosten. Maar vanaf vandaag kunt u de kaarten zowel 1e rang als 2e rang met €10 korting bestellen U kunt uw kaarten Hier via de Nationale Theaterkassa bestellen.
Volg ons ook op Facebook 
Sint Jansbasiliek
Brink 31
1251 KT Laren NH
Het Stabat Mater van de zo jong gestorven Giovanni Battista Pergolesi (1710 – 1736) roept bij iedereen emoties op. Het verhaal wil dat Pergolesi, het Stabat Mater op zijn sterfbed heeft gecomponeerdHet wereldberoemde en aangrijpende muziekwerk is gewijd aan Onze Lieve Vrouw van de Zeven Smarten en werd geschreven door de Franciscaner monnik Jacobus de Benedictus, ook wel bekend als Jacopone da Todi. Het thema van dit muziekproject is de grote smart van de ouder die een kind verliest, in het geval van Maria die haar enig kind stervend ziet aan het kruis. Het Stabat Mater wordt gecombineerd met muziek van Vivaldi en een lezing van schrijver P.F. Thomése, over de impact van het sterven van zijn eigen kind. Pergolesi zocht in zijn tijd en zijn taal naar uitdrukking voor het verdriet en de eenzaamheid van de moeder, staande aan het kruis. Thomése zoekt in ‘Schaduwkind’ hetzelfde na de ontreddering door het overlijden van zijn eigen dochter. ‘Als ze er is, dan is het in de woorden waar ik ’s nachts op wacht.’Het thema wordt daarmee uit de achttiende eeuw gehaald en tijdloos gemaakt. De keuze voor de zeer bekende stukken van Vivaldi zijn tot stand gekomen op basis van de noodlot-thematiek, als inleiding op de tragische verliezen in het verhaal van Thomése en de muziek van Pergolesi. Het meesterwerk getuigt van muzikale schoonheid en ontroering.PROGRAMMA
Pergolesi – Stabat mater in F
Vivaldi – Nisi Dominus in g, RV 608
Vivaldi – Nulla in mundo pax sincera, RV 630
 
Maarten Engeltjes (1984), alt/ countertenor, zingt al vanaf zijn vierde jaar als jongenssopraan. Een erkenning voor zijn bijzondere zangtalent is
de selectie door sir David Wilcocks
om tijdens een jongenskoren festival in
Haarlem (1995) de sopraansolo te zingen in Händels Coronation Anthems.
Een ander hoogtepunt is zijn medewerking als sopraansolist aan een cd-opname in  de Dom van Riga van o.a. Allegri’s Miserere Mei. Op zijn zestiende maakt Maarten
zijn debuut als Countertenor met het zingen van de alt-arias in Bachs Matthäus- Passion. Al snel volgen vele concerten in binnen- en buitenland waaronder Bachs grote meesterwerken als de Matthäus en Johannes Passion, Weihnachtsoratorium, Hohe Messe en vele cantates. Zo ook de grote oratoria van Händel.
In 2003 wordt hij uit een twintigtal getalenteerde countertenoren geselecteerd door de wereldberoemde Michael Chance om deel te nemen aan een door Chance te geven masterclass, welke werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. In oktober van 2004 verzorgde Maarten samen met Michael Chance een recital waarin ze duetten van Purcell en Blow ten gehore brachten, waaronder John Blow’s ‘An ode on the death of Mr Henry Purcell’. Dit onder leiding van Gustav Leonhardt. Maarten Engeltjes heeft inmiddels al mogen werken met dirigenten als: Gustav Leonhardt, William Christie, Ton Koopman, Phillipe Pierlot, Christina Pluhar, Gabriel Garrido, Peter Dijkstra, Reinbert de Leeuw, Jos van Veldhoven en Federico Sardelli.
In mei 2007 werd zijn debuutalbum gepresenteerd, waarop hij liederen van Dowland, Byrd en Purcell ten gehore brengt. De kritieken waren unaniem lovend. Dit album stond wekenlang in de top 10 van best verkopende klassieke cd’s in Nederland. Intussen heeft hij ook van Bachs Johannes Passion en solo cantates voor Alt opgenomen, de laatste kwam uit in 2009. In september 2007 studeerde Maarten cum laude met onderscheiding af aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag waar hij studeerde bij Maria Acda, Manon Heijne en Michael Chance. Momenteel wordt Maarten gecoacht door Andreas Scholl en zijn vroegere leraar Richard Levitt
.Geluidsfragment:
https://www.concertgebouw.nl/concerten/pergolesi-s-stabat-mater-met-maarten-engeltjes-en-rosemary-joshua/18-09-2016
Rosemary Joshua werd geboren te Cardiff. Na haar studies te hebben voltooid aan het Royal College of Music in Londen vertolkte ze haar eerste operarollen: Zerlina/Don Giovanni in de Scottish Opera en Susanna/”Le Nozze di Figaro” en Sophie/”Der Rosenkavalier” in de English National Opera. De rollen van Susanna en Anne Trulove/”The Rake’s Progress” bracht ze daaropvolgend op het Glyndebourne Festival.Sinds haar debuut in Aix-en-Provence als Angelica/”Orlando” groeide Rosemary Joshua uit tot een vooraanstaande Händelinterprete. Ze zong Poppea/”Agrippina” in Keulen, Brussel en Parijs; Cleopatra/”Giulio Cesare” in Florida en de titelrol in “Semele” op de festivals van Aix-en-Provence en Inssbruck, in de Vlaamse Opera, op de BBC Promenade Concerts en in de English National Opera (waar ze een Laurence Oliver Award in de wacht sleepte in de categorie ‘Outstanding Achievement in Opera’.) Volgend seizoen zal Rosemary Joshua de rol van Semele vertolken in Keulen alsook Ginevra/”Ariodante” in San Diego. Daarnaast heeft de Welshe sopraan ook Susanna gezongen in Keulen, Ilia/”Idomeneo” in Lissabon, Pamina/”Die Zauberflöte” in Brussel en Juliette/”Roméo et Juliette” in San Diego. Recente engagementen zijn Sophie in de Deutsche Oper te Berlijn en de titelrol in “Het Sluwe Vosje” in het Théâtre des Champs Elysées. In de Metropolitan Opera te New York zal ze haar debuut maken als Adele/”Die Fledermaus”. Onder haar toekomstige rollen in de Bayerische Staatsoper kunnen we melding maken van Euridice/”Orfeo ed Euridice”, Sophie en Susanna. Rosemary Joshua treedt regelmatig op in concerten over heel Europa. Ze zong tot dusver met de Philharmonia, de Royal Scottish National en het Freiburger barokorkesten; met de Akademie für Alte Musik (Berlijn) en Les Musiciens du Louvre. Recente optredens zijn Bachs Hohe Messe met het Londen Philharmonic Orchestra onder Mark Elder en Beethovens Negende Symfonie met het Orchestra of the Age of Enlightenment onder leiding van Sir Simon Rattle, concerten met het Scottish Chamber Orchestra onder Nicholas McGegan en Arnold Östman en met Nikolaus Harnoncourt. Onder haar cd-opnamen kunnen we melding maken van “Orlando” met Les Arts Florissant onder William Christie (Erato), “Venus and Adonis” (Blow) met René Jacobs voor Harmonia Mundi, Sophie/”Der Rosenkavalier” voor Chandos, Zandmannetje/”Hänsel und Gretel” voor Teldec en onlangs, Purcells “Dido and Aeneas” onder René Jacobs. De internationaal befaamde operazangeres Rosemary Joshua zong onder meer bij het Royal Opera House, het Teatro alla Scala, de Metropolitan Opera en de Bayerische Staatsoper. Bij De Nationale Opera in Amsterdam was ze de afgelopen seizoenen te zien in de wereldpremière van Orest en de reprise van Het Sluwe Vosje.
 

 

Riccardo Minasi kreeg z’n eerste muzieklessen van zijn moeder. Later studeerde hij (moderne) viool bij Paolo Centurioni en Alfredo Fiorentini. Eenmaal gevallen voor de Barokviool en haar repertoire, studeerde hij bij Enrico Parizzi und Luigi Mangiocavallo (* 1959).
Als violist, solist en concertmeester trad hij op met tal van beroemde ensembles, waaronder “Le Concert des Nations“ ol.v. Jordi Savall, “Accademia Bizantina“, “Concerto Italiano“, met Il Giardino Armonico, “Concerto Vocale Gent“ o.l.v. René Jacobs, Collegium 1704 of “Ensemble 415“ o.l.v. Chiara Banchini aktiv. Hij speelde samen met o.a. Enrico Onofri, Viktoria Mullova, Albrecht Mayer, Christophe Coin, Sergio Azzolini en Reinhard Goebel en als dirigent trad hij op met de “Kammerakademie Potsdam”, het “Zürcher Kammerorchester”, het “Balthasar-Neumann-Ensemble” en het „Helsinki Baroque Orchestra“, waar hij sinds 2008 concertmeester is.
In 2007 richtte hij z’n eigen ensemble op, “Musica Antiqua Roma”. Dit ensemble richt zich met name op het repertoire van de vergeten Romeinse componisten uit de 17e en 18e eeuw.
Sinds de oprichting van het ensemble “Il pomo d’oro” in 2012 is Minasi de chef-dirigent. Dit nieuwe orkest won meteen een prijs met haar eerste opname van Vivaldi’s L’imperatore. Sinds 2013 is dit vaste gast in concertzalen in heel Europa, bijvoorbeeld in Wenen, Parijs, München, Londen, St. Petersburg, Zürich en Barcelona en vorig jaar waren zij de gast op het Amsterdams grachtenfestival.

 

PRJCT AMSTERDAM is een nieuw barokensemble rondom countertenor Maarten Engeltjes en is een combinatie van een vaste kern van uitmuntende, recent afgestudeerde en in Nederland woonachtige barokmusici die een eigen muzikale en vooraanstaande visie hebben, samen met vooraanstaande internationale barokmusici. Het ensemble wordt geleid door een concertmeester van internationale allure die per project gekozen wordt. Zo wordt een omgeving gecreëerd waarin jong en oud elkaar inspireren. Engeltjes is de nummer vijf van de meest gevraagde countertenoren ter wereld en studeerde cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, maar pas toen hij met de wereldtop mocht gaan zingen, ontdekte hij dat hij nog veel te leren had. Het kunstvakonderwijs kan in een dergelijk leerproces niet voorzien. Engeltjes wil daarom zijn naam en faam inzetten om jonge musici in een vroeg stadium de kans te bieden om samen met de wereldtop te musiceren , op een manier die past bij hun generatie.Zo wordt een omgeving gecreëerd waarin jong en oud elkaar inspireren.

 

P.F. Thomése is een van de veelzijdigste schrijvers van ons taalgebied; romancier, essayist, polemist, verhalenverteller, ironicus en scherp cultuurcriticus: onverschrokken en trefzeker en altijd weer verrassend. Een taalvirtuoos in elk genre dat hij beoefent. Veelvuldig genomineerd en bekroond met onder meer de AKO Literatuurprijs en de Bob den Uylprijs, en in meer dan twintig talen vertaald.
Een schrijver die de literaire pers overrompelt met zijn vunzig-vrolijke humor in de J. Kessels-romans als Het bami schandaal, zijn lyriek in Izak en het aangrijpende egodocument Schaduwkind, zijn verhaalkunst in Vladiwostok! en De weldoener, zijn belangstelling voor hoge en lage cultuur, politiek, popmuziek en voetbal, zijn tegendraadse stellingnames en veelstemmigheid in de essaybundel Nergensman, zijn fijnzinnig vakmanschap in de historische roman Het zesde bedrijf en de bundel Zuidland, zijn scherpe blik in het reisverhaal Grillroom Jeruzalem.
In zijn nieuwste roman, De onderwaterzwemmer, herneemt hij zijn belangrijkste thema´s en excelleert hij in een sensitief en meeslepend relaas over de onherstelbaarheid van verlies, schuld daarover en het plaatsvervangende gevoel zelf de afwezige te zijn.
Schaduwkind’Een vrouw die haar man begraaft, wordt weduwe genoemd, een man die zonder zijn vrouw achterblijft, weduwnaar. Een kind zonder ouders is wees. Maar hoe heten vader en moeder van een gestorven kind?’Na de dood van zijn dochtertje Isa vond P.F. Thomese zichzelf terug in doodstille kamers, tussen onervaren woorden die hij nog moest leren schrijven. Schaduwkind is het adembenemende relaas van dit zoeken naar woorden. Een heel leven wordt overhoop gehaald, elke betekenis moet opnieuw worden uitgevonden. ‘Als ze ergens nog is, dan in de taal.’Schaduwkind is vertaald in meer dan 20 talen. In Nederland zijn er ruim 85.000 exemplaren verkocht.
LarenKlassiek