De Duitse sopraan Sophie Klussman – een leerling van Thomas Quasthoff en Margreet Honig – heeft met haar warme, brede en donker getinte stem zich snel een internationale reputatie verworven als opera- en concertzangeres. In het seizoen 2014-105 heeft zij concerten gegeven en geeft zij concerten in prestigieuze zalen als die van de Berlijnse Philharmonie, de Keulen Philharmonie en de Zürich Tonhalle. Zij zong de rollen van Pamina (Die Zauberflöte), Cherubino (Le nozze di Figaro), Nannetta (Falstaff), Dorinda (Orlando), Wellgunde (Das Rheingold), Waldvogel (Siegfried), Shepherd Boy (Tannhäuser) en de sopraanrol in de Carmina Burana. In de zomer van 2011 zong Sophie Klussman de rol van Pamina in de Katharina Thalbach productie van Die Zauberflöte tijdens de Berlijnse Seefestspiele, en in 2013 verving zij Anna Netrebko als Donna Anna in Baden-Baden. Als concertzangeres zingt ze werken van Mozart, Bach, Beethoven, Brahms en Mahler onder leiding van gerenommeerde dirigenten als Marek Janowski, Ingo Metzmacher, Michael Sanderling, Michael Gielen en Karl-Heinz Steffens, samen met het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, SWR Sinfonieorchester, Berlijn Radio Symfonie Orkest, Konzerthausorchester Berlijn, Potsdamer Kammerakademie, Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz en de Düsseldorfer Symphoniker.
Internationaal trad zij op in tal van grote concertzalen, waaronder die van de Weense Musikverein en de Berlijn Philharmonie, en op festivals als het Praagse Lente Festival, Château de Versailles en het Schleswig Holstein Festival. Op het gebied van historische uitvoeringspraktijk werkte ze samen met verschillende leidende figuren als Marcus Creed, Václav Luks en Martin Haselböck, terwijl in het hedendaags repertoire componisten als Christian Jost en Edwards Rushton speciaal voor haar rollen schreven in opera’s die opgevoerd werden in o.a. de Komische Oper van Berlijn en de Halle Opera, en zij werk van Stockhausen zong met het in Keulen gevestigde Ensemble musikFabrik.
Als het gaat om kamermuziek en zang, heeft ze een bijzondere passie voor muziek uit de late 19e en vroege 20e eeuw. De acteur John Malkovich koos haar voor twee theaterstukken: The Giacomo Variations, waarin zij de vrouwelijke hoofdrol speelde, en The Infernal Comedy. Dit resulteerde in een reeks optredens oppodia over de hele wereld, waaronder het New York City Center, Ann Arbor’s Power Center voor de Podiumkunsten en het Teatro del Bicentenario in León, Mexico.