(Haarlem, 22 december 1948) is een Nederlands dirigent en pianist.Spanjaard komt uit een muzikaal actieve familie. Thuis werd er veel aan kamermuziek en piano-quatre-mains gedaan. Als uitvoerend musicus werd Spanjaard ook blijvend beïnvloed door de jeugdindrukken die hij ontving van Eduard van Beinum en Hans Henkemans, later ook door Pierre Boulez.In Amsterdam studeerde hij aan het Conservatorium van de Vereniging Muzieklyceum en vervolgens aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen. Gedurende zijn studie was hij dirigent van amateurensembles als het Leids Studenten Kamer Orkest (LeSKO). Hij was assistent van Bernard Haitink, Georg Solti en Herbert Karajan. In Londen werkte hij als repetitor van de Royal Opera Covent Garden. In 1978 dirigeerde hij het London Philharmonic Orchestra in Mozarts Così fan tutte tijdens het Glyndebourne Festival. In 1980 en 1981 was hij assistent-dirigent bij Herbert Karajan bij de Salzburger Festspiele. Bij de Bayreuther Festspiele 1983 was hij assistent van Georg Solti bij Wagner’s Ring des Nibelungen en legde zo de basis voor zijn werk in de opera.Hij was enkele jaren vaste gastdirigent van het Nederlands Balletorkest en het Limburgs Symfonie Orkest (LSO) (1982-1988), en leidde vrijwel alle Nederlandse orkesten. Sinds 1982 is Spanjaard de vaste dirigent van het Nieuw Ensemble, dat in 1998 de Prins Bernhard Cultuurfonds Muziekprijs ontving.Als gastdirigent trad hij op over de hele wereld. Spanjaard werkt als dirigent in zowel het klassieke muziekrepertoire als in de eigentijdse muziek. In Nederland leidde hij bij De Nederlandse Opera Verdi’s Rigoletto, bij de Nationale Reisopera Charles Gounods Faust en Verdi’s Don Carlos en bij de Opera Zuid Giacomo Puccini’s La Bohème en Madama Butterfly alsook Humperdincks Hänsel und Gretel. Ook met het Residentie Orkest en in het buitenland (Canada) maakte hij operaproducties.In 2000 dirigeerde hij in het Ahoy in Rotterdam het Nederlands Balletorkest in Verdi’s La Traviata en Brittens Peter Grimes met de Nationale Reisopera. Met het Nieuw Ensemble bracht hij de kameropera’s Wolvendorp en Night Banquet van de Chinese componist Guo Wenjing[1] in première. Begin 2004 werd hij door de opera van Lyon uitgenodigd om de opera Pelléas et Mélissande van Debussy te dirigeren.Met het Israel Philharmonic Orchestra dirigeerde hij Mahlers Lieder aus Des Knaben Wunderhorn en diens eerste symfonie in 1995 tijdens het staatsbezoek van koningin Beatrix. Regelmatig verzorgt hij optredens met het Ensemble InterContemporain in Parijs en met het Klangforum in Wenen. In 2000 dirigeerde hij in Frankfurt am Main het Ensemble Modern.Op 2 februari 2002 was Spanjaard verantwoordelijk voor de muzikale begeleiding van het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta. Deze uitvoering van onder meer Adiós Nonino van Ástor Piazzolla met Carel Kraayenhof op bandoneón, leidde tot een cd-opname met dezelfde uitvoerenden, inclusief het Concertgebouw Kamerorkest en het Nederlands Kamerkoor.Van augustus 2001 tot 2012 was Spanjaard chef-dirigent van het Limburgs Symfonie Orkest. Met het LSO voerde hij in september 2003 tijdens het Musica Sacra Festival te Maastricht Hans Zenders/Schuberts Winterreise uit. Ook een cd-opname met werken van Gabriel Fauré door het LSO en het Nederlands Kamerkoor kreeg van de vakcritici waardering.In 2009 begon Spanjaard met de Nationale Reisopera en het Orkest van het Oosten in Enschede aan een serie opvoeringen van Wagners Ring des Nibelungen. In dat jaar dirigeerde hij Das Rheingold[2][3] en in 2010 Die Walküre.
Naast dirigent is Spanjaard pianist. Met het Nederlands Kamerkoor kwam een cd tot stand met werken van Rudolf Escher, die in 1999 met de Edison onderscheiden werd. Samen met violiste Emmy Verhey en zijn broer Lodewijk vormt hij het Trio Belle Image.Ook met de popmuzikant Spinvis heeft Ed Spanjaard samengewerkt (in 2006).De discografie van Spanjaard omvat muziekopnames van Mozart, Mahler, Wagner, Fauré, Poulenc, Elliot Carter, Franco Donatoni, Maurizio Kagel, Calliope Tsoupaki, Rudolf Escher, Ton de Leeuw, Hendrik Andriessen, Guo Wenjing, Verdi, Rossini, Henk Badings, Alphons Diepenbrock, Matty Niël, Bob Heppener, Michiel van der Aa, Debussy, Ravel, Messiaen, Florentz, Jolivet, Français, Kees van Baaren, Otto Ketting, Henriëtte Bosmans, Theo Loevendie, Leo Smit, Jan van Gilse, Theo Verbey, James Dillon, W.F. Bon, Pierre Boulez, Robin de Raaff, Willem Pijper, Diderik Wagenaar, Jonathan Harvey, Hans Kox, Philippe Hurel, Jeff Hamburg, Frank Martin, Brian Ferneyhough, Roberto Gerhard, Bart Visman, Willem Jeths, Jan Rokus van Roosendael, Igor Stravinski en Ferruccio Busoni.Bij zijn afscheid van het Limburgs Symfonie Orkest in 2012 werd Spanjaard onderscheiden tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Ook is hij benoemd tot honorair dirigent voor het leven van dit orkest.
De Nederlandse sopraan Selma Harkink voltooide haar studie aan het Utrechtse conservatorium met onderscheiding bij Henny Diemer.
Naast haar studie in Utrecht studeerde zij gelijktijdig aan het conservatorium van Amsterdam aan De Nieuwe Opera Academie onder leiding van Alexander Oliver en aan de liedklas onder leiding van Udo Reinemann.
Gedurende haar studie won Selma verschillende prijzen. Twee maal was zij prijswinnaar in het concours van “Stichting Jong muziektalent Nederland”. Daarnaast ontving zij een beurs van de “Voorziening voor excellerende jonge musici”. Om haar studie compleet te maken volgde Selma verschillende master classes bij o.a: Sarah Walker, Henk Smit, Jard van Nes, Elly Ameling, Udo Reinemann, Rudolf Jansen, Helmut Deutsch en Roger Vignoles.
Selma Harkink werkte aan een groot aantal operaproducties mee. Zij speelde onder meer Susanna in Le Nozze di Figaro, Pamina in Die Zauberflöte, Despina in Così fan tutte, Nannetta in Falstaff, Nella in Gianni Schicchi, Frasquita in Carmen en Le Feu en Le Rossignol in L’enfant et les sortilèges.
Harkink maakte meerdere jaren deel uit van het ensemble van de opera van Dortmund. Hier zong zij de rol van Der Küchenjunge in de wereldpremière van Das Treffen in Telgte van Eckehard Mayer gebaseerd op een roman van Günter Grass op een regie van Christine Mielitz. Verder was zij in Dortmund ondermeer te horen als Marzelline in Fidelio, Despina in Così fan Tutte, Woglinde in Das Rheingold, Olympia in Les contes d’Hoffmann en Blondchen in Die Entführung aus dem Serail.
Als gastsolist trad zij op in Oper Bonn als Miss. Schlesen in Satyagraha van Philip Glass, als Susanna in Le Nozze di Figaro in Musiktheater Gelsenkirchen en bij Muziektheater Transparant (België) als Blondchen in de productie “Een Totale Entführung” in een regie van Ramsey Nasr.
Bij de Nationale Reisopera was Selma te horen als o.a. Ancilla in Cherubini’s “Medea” en “Annina” in Verdi’s La Traviata. In januari 2008 verzorgde Selma de nieuwjaarsconcerten met Holland Symfonia o.l.v. Henrik Schaefer.
In Februari 2009 was Selma te horen als o.a. Le Feu in Ravel’s L’enfant et les sortilèges met het Limburgs Symfonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard. Selma tourde door Nederland met een Weens Operette Gala samen met Marko Bakker o.l.v. Jan Stulen. Het laatste concert van deze tour werd live opgenomen in Carré en uitgezonden op de Nederlandse telelvisie.
Selma Harkink nam deel aan vele concerten en zong onder andere Exultate Jubilate en het Requiem van Mozart, Petite messe solennelle van Rossini, Oratorio de Noël van Saint-Saëns en de Hohe messe, de
Mattheus Passion en de Johannes Passion van Bach.
Komende boekingen omvatten Rosalinde in Die Fledermaus en Mahler IV en Altenberg lieder van Alban Berg met het Limburgs Symphonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard en Being Beauteous van Hans Werner Henze in de Cello Biënnale in Amsterdam met onder andere Raphael Wallfisch (Cello) en Lavinia Meijer( Harp).
Countertenor Dave ten Kate werd geboren in Nederland en begon op zeer jonge leeftijd met zingen als sopraan in het Haags Matrozen Koor. Hier kreeg hij zijn eerste zanglessen van Gregor Bak en Sipke de Jong. Na de middelbare school zette hij zijn studie door aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Rita Dams en Wout Oosterkamp, waarna hij een aantal jaren les had van Marjan Kuiper.
Mogelijk gemaakt door de VandenEnde Foundation, volgde Dave lessen van Martha Sharp, Johannes Effertz-Wolf, Monika Lentz en Adriaan de Wit aan het Mozarteum in Salzburg. Hier werd al snel duidelijk dat zijn stem zeer veel mogelijkheden had.
Aan het begin van zijn carrière werd Dave geselecteerd voor een Masterclass, gegeven door de beroemde countertenor Michael Chance. Zijn participatie werd uitgezonden tijdens het tv programma ‘Masterclass’ van Sonja Barend. Ook Michael Chance sprak van een groot talent en voorspelde een internationale carrière.
Dave ten Kate is een veel gevraagd solist voor oratorium- en barokconcerten. Op zijn repertoire staan onder meer de Matthäus Passion en het Weinachts Oratorium van Bach, Theodora en Judas Maccabaeus van Händel. Hij zingt ook in opera’s van o.a. Händel, Gluck, Mozart, Purcell en Monteverdi. Daarnaast wordt hij gevraagd door moderne componisten en zingt hij muziekstukken van o.a. Bernstein: Chichester Psalms en songs van Sondheim.
“Tot de belangrijkste muzikale ontdekkingen in ons land behoort stellig die van Dave ten Kate. Aan de hand van bijvoorbeeld zijn aandeel (altpartij) in de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach blijkt zonneklaar dat we hier met een vocalist van doen hebben die een ongekend hoog technisch niveau moeiteloos weet te paren aan een diep emotioneel , muzikaal engagement. Daarbij valt het karakter van zijn stem op door een soms naar een zilverkleurige lichtheid neigende glans en een rimpelloze egaliteit. De stem als zodanig ‘zit’ weldadig ruim, zodat ongeacht het register waarin wordt geopereerd, onafgebroken van een aangename souplesse sprake is. Na René Jacobs, Michael Chance en Andreas Scholl lijkt er, zoveel is duidelijk, een nieuwe ster aan het ‘stimmliche’ firmament te zijn verschenen. Een musicus, zoveel is nu al duidelijk, van wie de wereld tot in lengte van vele jaren nog heel veel zal gaan horen” (Musicoloog en journalist Maarten Brandt)
Zijn veelzijdigheid komt ook in muziektheater naar voren, waarin zijn passie en talent voor zowel zingen als acteren perfect tot uiting komt. Hij beweegt zich dan ook in de theaterwereld om deze gecombineerde kunstvorm met verve uit te oefenen. Dave wordt regelmatig gevraagd om live muziek te verzorgen bij ballet gezelschappen (o.a. Het Nationale Ballet) en filmmuziek in te zingen.
Samen met diverse pianisten en andere instrumentalisten geeft hij recitals, waarin hij kleurrijke programma’s ten gehore brengt, die uitgaan van een gevarieerd spectrum aan muzikale stromingen. Zijn concerten worden omschreven als “een lust voor het oor en hart”!Dave ten Kate houd zich intensief bezig met het castratenrepertoire, een gebied waarbij zowel technisch als muzikaal een hoog niveau vereist is. Eigenschappen die ruimschoots vertegenwoordigd zijn in zijn stem. Ongeacht het register waarin wordt geopereerd, met name in de hoogte, is er sprake van een onafgebroken, aangename souplesse. Zijn liefde voor de opera is erkend en herkend, en daar zijn stem beschikt over zoveel kleur en hoogte wordt hij in vele landen gevraagd om zijn medewerking te verlenen.
Een aantal nieuwe partijen en rollen staan gepland, waaronder de titelrol in Orfeo ed Euridice van Gluck en Sesto uit Giulio Cesare van Händel.
De tenor André Post studeerde aan het conservatorium van Zwolle bij Felix Schooneboom en later aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Diane Forlano en Rita Dams, waarna hij zijn studie vervolgde aan het Internationaal Opera Centrum te Amsterdam o.l.v. Hans Nieuwenhuis en Winfried Maczewski. Hij volgde lessen bij Charlotte Margiono en wordt momenteel gecoached door Dunja Vejzovic in Stuttgart.
André Post begon zijn, nog jonge, carriere met ondermee de rol van Bajazet in Händels Tamerlano met het Utrechts Barok Consort o.l.v. Jos van Veldhoven: de rol van Vogelsang in Der Schauspieldirektor met het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Philip Entremont tijdens de Uitmarkt in 1999 (TV registratie), de rol van Male Chorus in Brittens The Rape of Lucretia o.l.v. Richard Bradshaw, Don José in Peter Brooks La Tragédie de Carmen in een regie van Pierre Audi, en Reinbert de Leeuw, tijdens het Holland Festival, Thibault in Les vespres Siciliennes van G. Verdi in de NPS matinee o.l.v. Paolo Olmi en de titelrol in Gounod’s Faust te Heerlen. Flaminio in L’Amore dei Tre Re van Montemezzi o.l.v. Giuliano Carella in de NPS matinee en de wereldpremiere van Songs of Oblivion van Jeppe Moulijn. Onder leiding van Jurjen Hempel zong hij Charles Lindberg in Der Lindbergflug van Kurt Weil. Tevens maakte hij meerdere tournees door Duitsland met Opera- en Operette-repertoire.
Op het gebied van oratorium soleerde hij in de de Matthäus Passion van Bach met o.a.: het Münchner mottettenchor o.l.v. Heiko Siemens, met het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Hans Christoph Rademann en later met Daniel Reuss. Tevens met het Limburgs Symphonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard en met het Residentie Orkest o.l.v. Jos Vermunt. Hij vertolkte het Requiem van Schumann met het Residentie Orkest o.l.v. Jaap van Zweden en Bachs Jagdcantate met het Combattimento Consort o.l.v. Jan-Willem de Vriend en het Verdi Requiem met Holland Symfonia o.l.v. Ed Spanjaard. Zijn repertoire omvat o.a. ook Haydns Die Jahreszeiten en Die Schöpfung, de Messa di Gloria van Puccini Mahlers das Lied von der Erde (Schönberg Fassung).
In oktober 2007 werd André Post uitgenodigd door het Istituto di Cultura om zijn bijdrage te leveren aan het Pavarotti memorial Event in de Oude Kerk te Amsterdam. Dit Event werd op 90 verschillende plaatsen op de wereld gehouden ter nagedachtenis aan de tenor Luciano Pavarotti.
Recent zong hij met het Camerata KCO (musici uit het Concertgebouworkest) in Rome, Turijn en Parijs Mahler’s Lied von der Erde. Tevens werkte hij mee aan de wereld premiere in Utrecht van “the idea of peace” van Adrian Willems. Hij werkte mee aan diverse concerten waaronder de 9e symfonie van Beethoven met het Orkest van de 18e eeuw onder leiding van Frans Brüggen. Verder was hij te horen in de “Feestcantate” van Nicolai met het Orkest van het Oosten o.l.v. Jos Vermunt. Bij ditzelfde laatstgenoemde orkest zal hij binnenkort te horen zijn in het “Te Deum” van Berlioz.
Bariton Raoul Steffani studeerde bij Maarten Koningsberger en Xenia Meijer aan de conservatoria van Amsterdam en Tilburg en aan de Musikuniversität in Wenen. Momenteel wordt hij gecoacht door Margreet Honig. Masterclasses volgde hij bij Thomas Hampson, Elly Ameling, Christa Ludwig, Marjana Lipovšek en Nelly Miricioiu.
Afgelopen seizoen won Raoul naast het Grachtenfestival Conservatorium Concours ook de Elisabeth Evertsprijs; een tweejaarlijkse prijs voor een jong, Nederlands muziektalent van uitzonderlijk niveau. Daarnaast wordt hij ondersteund door de VandenEnde Foundation. Hij was eveneens laureaat van de Liedacademie van het Heidelberger Frühling Festival. Als prijswinnaar van het Prinses Christina Concours gaf hij op uitnodiging van de Nederlandse Ambassades concerten in Los Angeles, San Francisco, Vancouver, Calgary en Athene.
Komend seizoen zal Raoul naast concerten met de philharmonie zuidnederland, de basaria’s vertolken in de Matthäus Passion in het Concertgebouw en de baritonsolo op zich nemen in de Carmina Burana met Lucas en Arthur Jussen in o.a. De Doelen Rotterdam. Daarnaast zal hij als finalist voor de Dutch Classical Talent Award met pianist Daan Boertien een tournee maken langs 11 Nederlandse concertzalen.
Afgelopen seizoen was hij tweemaal te horen in het Concertgebouw in Amsterdam bij de NTR ZaterdagMatinee „Semyon Kotko” van Prokofjev o.l.v. Vladimir Jurowsky en als Kammersänger in Richard Strauss’ opera „Intermezzo” met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. David Zinman. Hij werkte eerder met dirigenten als Sigiswald Kuijken, Anthony Hermus en Arjan Tien. Daarnaast was hij onder meer te horen in het Muziekgebouw aan het IJ, Muziekgebouw Eindhoven, tijdens het Internationaal Kamermuziekfestival van Janine Jansen in Utrecht, het Grachtenfestival en het Internationaal Liedfestival Zeist.
Raoul is ook zeer actief als liedzanger en werkte in die hoedanigheid onder meer samen met de Duitse liedpianist Gerold Huber. In 2018 zal zijn debuut-CD gewijd aan Schumann, Grieg en Sibelius verschijnen bij Challenge Records International.
Daarnaast is Raoul regelmatig te horen op radio en televisie. Zo was hij meermaals te gast in de televisieprogramma’s Podium Witteman, Podium on Tour en in De Tiende van Tijl, werd hij gevolgd in het nieuwe tv-format Talent boven Water van BravaNL en is hij regelmatig te horen op Radio 4.
Verder zong hij solopartijen in diverse oratoria, waaronder de Matthäus Passion, Johannes Passion van J.S. Bach, het Requiem van W.A. Mozart, Deutsches Requiem van Brahms, Oratorio de Noël van Saint-Säens, en The Messiah van Händel.
Raoul Steffani is ambassadeur van het Internationaal Liedfestival Zeist. In die hoedanigheid onder meer samen met de Duitse liedpianist Gerold Huber. In 2018 zal zijn debuut-CD gewijd aan Schumann, Grieg en Sibelius verschijnen bij Challenge Records International.
Het Holland Concert Koor is opgericht in 2013. Het bestaat uit een groep enthousiaste koorzangers, die meer wilden dan slechts de twee kooruitvoeringen per jaar van de diverse verenigingen waarvan zij lid zijn.
Het koor bestaat uit tachtig leden, alle ervaren, geschoolde koorzangers en vooral gemotiveerd.
Het inmiddels een veelgevraagd ensemble.
Manager is Annette Veerman, AVE Kunst & Concertmanagement.
Inmiddels heeft Holland Concertkoor in het korte bestaan, behalve een aantal keren Messiah’s en Matthäus Passionen, o.a. het Requiem van Jenkins en het Requiem van Mozart uitgevoerd.
Het laatste werk ook in het Concertgebouw te Amsterdam t.b.v. de internationale speelfilm Paradise Suite.In de nabije toekomst staan Saint-Saëns’ Samson et Dalila en de Stabat Maters van Pergolesi,
Rossini en Dvorak op het programma.
Wybe Kooijmans ontving zijn eerste pianolessen op 8-jarige leeftijd van de organist Rutger van Mazijk. Een aantal jaren later verwisselde hij de piano voor het orgel en kreeg hij op de Verenigde Muzieklycea in Hilversum les van Haite van der Schaaf, die hem tevens voorbereidde op zijn toelatingsexamen voor het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hier werd Bernard Bartelink zijn leraar. Na zijn afstuderen volgde hij enige malen de masterclass voor interpretatie en improvisatie van de wereldberoemde Franse organist Jean Guillou.
Inmiddels was Wybe Kooijmans bij verschillende kerken in het Gooi werkzaam als organist. In 1987 volgde een aanstelling als – toen nog – één van de organisten van de Grote Kerk te Naarden; nu is hij er hoofdorganist. Een oud-registrant van de organist Feike Asma gaf Wybe vele, welkome raadgevingen. Op het monumentale Witte-orgel (1862) van de Grote Kerk te Naarden maakte hij meerdere cd-opnames. In 1994 maakte hij de eerste opname van het zojuist voltooide Pels & Van Leeuwenorgel in de Eindhovense ‘Frits Philips’ concertzaal.
Wybe Kooijmans geeft regelmatig orgelconcerten in Nederland; bovendien concerteerde hij in Tsjechië, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Canada en Rusland, alwaar hij het orgel van de Philharmonie te Novosibirsk inwijdde. Voorts heeft hij ruime ervaring opgedaan als begeleider van vele koren en solisten. Hij is als repetitor verbonden aan het koor van de Nederlandse Händelvereniging, het Concertkoor Baarn en het Vocaal Ensemble Fioretto.
Onder zijn redactie verschenen in de serie ‘Musica Selecta’ een twaalftal delen met onuitgegeven (versies van) koraalbewerkingen van Feike Asma. Tevens maakte hij enige jaren deel uit van de werkgroep ‘Zingend Geloven’ en publiceerde hij enkele koraalbewerkingen voor orgel.
In 2014 verleende hij zijn medewerking aan de televisieprogramma’s ‘Verborgen verleden’, ‘Push the red button’ en ‘Messiah Masterclass’.
Camerata Particolare is opgericht in maart 2004 en sindsdien heeft het orkest vele solisten, koren en artiesten begeleid en symfonische concerten gegeven. Camerata Particolare bestaat uit klassiek geschoolde professionele musici van hoge kwaliteit. Eén van de pijlers van het orkest (naast tv, opera en concerten) is koorbegeleidingen. Het orkest is daarin niet alleen flexibel qua omvang, maar ook qua instelling: elk genre wordt met evenveel liefde en toewijding gerepeteerd en uitgevoerd. Of het nu met 5 strijkers een mannenkoor begeleidt of met 50 musici een groot oratoriumkoor. Het orkest heeft een ruime staat van dienst wat betreft koorbegeleidingen: alle grote, kleine, bekende en onbekende werken zijn gespeeld; van Barok tot hedendaags. Het heeft een eigen bibliotheek van ongeveer 400 werken: van Bach en Mozart tot Fauré en Verdi.
2 Hoogtepunten willen we noemen: Het jubileumjaar van de KZCB (masterclasses en concerten) en de begeleiding van Barbra Streisand tijdens twee concerten in het Ziggo Dome.
Camerata Particolare is regelmatig op BRAVA te zien met opnamen van composities van Mozart