Graham Ross heeft een buitengewone reputatie gevestigd als gewild componist en dirigent van een zeer breed repertoire. Als gastdirigent werkte hij met het Australian Chamber Orchestra, het Aalborg Symfoniorkester, het Aurora Orchestra, het Orchestra of the Age of Enlightenment, de London Mozart Players, de London Philharmonic, het European Union Baroque Orchestra, het Malaysian Philharmonic Orchestra, de BBC Singers en DR VokalEnsemblet. Hij is medeoprichter en chef-dirigent van het Dmitri Ensemble en sinds 2010 Fellow and Director of Music aan Clare College, Cambridge, waar hij het internationaal bekende koor van Clare College dirigeert.
Graham Ross heeft een gepassioneerd geloof in het onthullen van of onterecht genegeerde of nieuwe composities; hij dirigeerde wereldpremières van componisten zoals James MacMillan, Judith Bingham, Giles Swayne, Vaughan Williams, Imogen Holst, Nico Muhly, Brett Dean en Matthew Martin. Sinds 2011 dirigeert Ross exclusief voor het label Harmonia Mundi.
Hij studeerde Muziek aan Clare College, Cambridge en directie aan het Royal College of Music in Londen.
Met de aantekening ‘cum laude’ beëindigde Hubert Claessens in 1986 zijn studies zang, dramatische kunst en saxofoon aan het Conservatorium van Maastricht. Twee jaar later behaalde hij de derde plaats tijdens de eerste editie van het Koningin Elisabeth Concours te Brussel en kreeg hij een speciale onderscheiding voor lied interpretatie. In 1984 debuteerde hij bij De Nederlandse Opera met een rol in I Vespri Siciliani van Verdi, in een productie onder leiding van Edo de Waart. Ook bij de Nationale Reisopera is Hubert Claessens regelmatig te gast. Zo was hij onlangs te beluisteren in een productie van Monteverdi’s Orfeo in de regie van Erik Vos.
Zowel in de wereld van de oude muziek als ook die van de eigentijdse muziek heeft Hubert Claessens zich een bijzondere naam verworven. Hij heeft gewerkt met dirigenten als Nicholas McGegan, Roy Goodman, Sigiswald Kuijken, Jean-Claude Malgoire, maar ook met dirigenten zoals Tennstedt in bijvoorbeeld Schoenbergs A Survivor of Warsaw. Behalve opera zingt Hubert Claessens regelmatig op het concertpodium.
Zijn oratorium- en concertrepertoire is bijzonder omvangrijk en strekt zich uit van Schütz tot Penderecki. Uitnodigingen voor Bachs Matthäus en Johannes Passion, Händels Messiah, Brahms’ Ein Deutsches Requiem en de requiems van Fauré en Verdi voerden hem niet alleen naar de belangrijkste Europese podia, maar ook naar Rusland, Japan en de Verenigde Staten. Hubert Claessens was te horen met het Radio Kamerorkest in Telemanns Der Tod Jesu bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, bij het Onafhankelijk Toneel in John Adam’s The Death of Klinghofer en met het Orkest van de 18e Eeuw in Rameau’s Les Indes Galantes. Daarnaast zong Hubert Claessens Nick Shadow in Strawinsky’s The Rakes Progress in Zwitserland, en de Nelson Mis van Haydn met la Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken. Tevens heeft Hubert Claessens Händels Lothario o.l.v. Paul Goodwin op cd gezet.
Afgelopen seizoenen was Hubert Claessens te horen onder meer bij de Vlaamse Opera, als Trufaldino in Ariadne auf Naxos van Richard Strauss, als Sarastro in Mozarts Die Zauberflöte, en in de productie van de RAI (Amsterdam). Ook deed hij concerten met het Noord Nederlands Orkest (Dybbuk van Bernstein) en de opera De zwarte met het witte hart (Onafhankelijk Toneel, opera naar het bekende boek van Arthur Japin). Verder gaf hij met Il Fondamento concerten in o.a. Spanje, Parijs en Zwitserland, maakte hij een tournee door Japan met de opera Don Giovanni (Leporello) o.l.v. Christian Polack, de Vespers van Monteverdi, concerten met L’Arpeggiata in Spanje, België en Frankrijk. Tevens was hij betrokken bij het Onafhankelijk Toneel met Le vin herbe en operaproductie Le Guru (in Nice) van Laurent Petitgirard waarin hij de rol Guru vertolkte
Mikael Stenbaek studeerde zang en koordirectie aan de Royal College of Music in Stockholm, van 1996 – 2002 en heeft zich sinds eind 90-er jaren ontwikkeld tot een van de meest gevraagde concert-, oratorio-, en kerkzangers in Europa.
Mikael treedt met name op als concertzanger en was te horen in talrijke oratorio, passionen, missen, cantates en andere werken van o.a. J.S. Bach, Händel, Mozart en andere grote werken van verschillende componisten. Hij werkte samen met Zweedse en Europese toonaangevende barok- en moderne orkesten. Zo soleerde hij onder andere met de Nederlandse Bach Vereniging, het Bachkoor Holland, Drottningholm Baroque Ensemble, ReBaroque, Ensemble Elbipolis, Ensemble Akadémia, the Royal Philharmonic Orchestra of Stockholm, Stavanger- and Trondheim Symphony Orchestras and Il Fondamento.
Mikael trad regelmatig op onder dirigent Eric Ericson in de periode 1997 – 2011 in tal van concerten zowel in Zweden als in het buitenland. Andere dirigenten met wie Mikael werkte, zijn Andrew Parrott, Paul Goodwin, Daniel Harding, Peter Dijkstra, Daniel Reuss, Gijs Leenaars, Lawrence Renes, Andrea Marcon, Gary Graden, Gustav Sjökvist en Paul Dombrecht.
De laatste zomers was Mikael samen met zijn broer Daniel op tournee met een speciaal programma met opera-aria’s en ander klassiek repertoire, geënt op de nationale romantiek van Zweden.
Verder werkt hij regelmatig mee aan radio- en televisie-uitzendingen.
De Nederlandse sopraan Renate Arends verschijnt regelmatig op de concert- en operapodia met repertoire dat varieert van oude muziek tot het hedendaagse oeuvre. Zij werkte in binnen- en buitenland met verschillende dirigenten en opera-regisseurs en heeft inmiddels een gerespecteerde ervaring op haar naam staan. Ook bij de orkesten in Nederland is zij een graag geziene gast. Zo zong zij bijvoorbeeld bij Amsterdam Sinfonietta: Chants d’Auvergne van Joseph Canteloube en werkte onder andere met het Concertgebouw Orkest het Rotterdams Philharmonisch en het Residentie Orkest. Zij werkte met dirigenten als Yannick Nézet-Séguin (L’enfant et les sortilèges), Iván Fischer (Matthäus Passion), Marcus Creed (Die Schöpfung ), Marc Albrecht (Carmen), Jan-Willem de Vriend ( Ein Deutsches Requiem, Agrippina) en nog velen meer. Renate Arends werkte bij verschillende gerenommeerde operahuizen zoals onder andere De Nationale Opera en Ballet, Theater an der Wien, Opera de Lyon , Opera de Nice, Opera de Nante en Scottish Opera waar zij een verscheidenheid aan operarollen ten gehore bracht.
Ook het liedrepertoire neemt voor de sopraan een belangrijke plaats in. Haar voorliefde voor deze intiemere vorm van musiceren heeft altijd als een grote inspiratie gediend. Zij gaf vele liedrecitals en werkte met pianisten als Roger Vignoles en Paolo Giaccometti .
Renate Arends is te horen op een aantal geluid- en beeldopnames. Zo maakte zij bijvoorbeeld met het Concertgebouw Orkest een dvd-opname van de Matthäus Passion van Bach (MEZZO ), met het Residentie Orkest een cd-opname van Ein deutsches Requiem van Brahms (Challenge Records) en een cd-opname van Les Mamelles de Tiresias van Poulenc met Nieuw Ensemble. Voor het Nederlands Muziek Instituut maakte zij samen met musicoloog en pianist Henk Mak van Dijk een cd met ‘Indisch’ repertoire. Samen met het Combattimento Consort is zij te horen in de rol van Poppea op een dvd-opname van Agrippina van G.F. Handel.
Renate Arends studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en deed een vervolgstudie bij het Internationaal Operacentrum Nederland en het Steans Institute in Chicago.
Claudia Kamaris werd geboren in Olpe-Sauerland.
Reeds als klein meisje zong ze in de koren van haar vader en beleefde zo haar eerste muzikale ervaringen. De beroepsweg verliep eerst anders voor de zangeres, die sedert enige jaren aan de Opera van Frankfurt verbonden is.
Al zeer jong leidde ze diverse koren, werd pedagoge en doorliep daarbij verschillende fasen in de kinder- en jeugdhulp.
Altijd bezig met muziek en wetend wat muziek kan betekenen, had zij al snel toegang tot de meest getraumatiseerde kinderen.
De hartstocht voor muziek en zingen, tezamen met haar pedagogische opleiding leidde tot de studie van muziektherapeut.
Claudia Kamaris studeerde zang bij Andrzej Saciuk“ Kammersänger en Prof. Jeanne Piland.
Zij volgde lessen bij Christa Ludwig, Helen Donath en Vera Schönenberg.
In 2011 kreeg Claudia haar eerste engagement bij het Tiroler Landestheaters/Intendanz Innsbruck onder intendant Brigitte Fassbaender en wisselde uit passie haar beroep tot opera-, oratorium- en concertzangeres.
Ondertussen is zij sedert enige jaren lid van de Frankurter Opera.
Zij zong o.a. in 2017 de rol van de Dorabella (Così fan tutte, Mozart) en 2018 Neris (Medea, Cherubini).
Soloprojecten zijn Claudia’s grote liefde.
Concerten zong zij o.a. in Italië, Frankrijk, Duitsland.
In Nederland zong ze o.a. de altpartijen in Matthäus en Johannes Passion.
De Amerikaanse tenor Michael Porter studeerde aan de Universiteit van Indiana.
Hij was lid van het Opera Theatre St. Louis’Young Artist program. Gedurende de tijd dat hij lid was, ontving hij de Barbara en Stanley Richman Award voor carrière-ontwikkeling. Ook ontving hij de Regional Encouragement Awards van MONC in 2013. Michael Porter was ook deelnemer van de Seagle Music Colony’s Young Artist Program.
Na zijn debuut als Brighella in Ariadne auf Naxos (Richard Strauss) bij de opera van Forth Worth, verscheen hij als Graaf Ivrea in Un giorno di regno (Verdi) tijdens het Glimmerglass Festival en als Chevalier de la Force in de Dialogues des Carmélites (Poulenc )in St. Louis.
Na zijn komst in Duitsland werd hij geëngageerd als lid van de Frankfurt Opera Studio. In de herfst van 2015 verliet Michael Porter de Frankfurter Opera Studio om lid te worden van het ensemble van de Opera van Frankfurt. Hij zong rollen zoals Erscheinung des Jünglings in Die Frau ohne Schatten (Richard Strauss), Brighella in Ariadne auf Naxos (Strauss), Steuermann in Der fliegende Holländer (Wagner), Hylas in Les Troyens (Berlioz), Don Ottavio in Don Giovanni (Mozart). Hij debuteerde als Pedrillo in Die Entführung aus dem Serail (Mozart), Ferrando in Cosi fan tutte (Mozart) en zong Raoul de Saint-Brioche in Die lustige Witwe (Lehár). De laatste Jaren nieuwe rollen waaronder Tamino in Die Zauberflöte (Mozart) and Andres in Wozzeck (Berg).
Recente gastoptredens bevatten Knappe in Parsifal (Wagner) onder het dirigeerstokje van Daniel Barenboim aan de Staatsoper Berlin en de Young King in de wereldpremière van Tonguecat (Bladt/Herrmann) bij het Münchener Opera Festival. Internationale lof kreeg Porter voor zijn debuut als Monostatos in de nieuwe productie van Die Zauberflöte (Mozart) bij de Salzburger Festspiele in de zomer van 2018.
Recente hoogtepunten zijn o.a. het Mozart-Requiem met het Orquesta y Coro Nacionales de España onder leiding van David Afkam in Madrid en zijn debuut aan de Scala van mIlaan als 2.Jude in Salome (Richard Strauss).
William Gaunt,
Hij werd geboren in Yorkshire en begon zijn muzikale opleiding daar als koorlid in Ripon Cathedral. Hij kreeg een beurs voor King’s College, Cambridge, waar hij de klassieken leerde. Sindsdien werkte hij in de koren van Christ Church Oxford en Westminster Cathedral.
William Gaunt ontwikkelde een drukke en gevarieerde carrière als solist en ensemblezanger. Hij treedt regelmatig op en neemt op met veel van Engelands zeer prominente gezelschappen, zoals het Gabrieli Consort, The King’s Consort, Tenebrae, Alamire and Gallicantus en in het buitenland met Chamber Choir Ireland, Ars Nova en Theatre of Voices.
Als solist zingt Gaunt veel van het kernrepertoire van het concert- en oratoriumrepertoire.
Hij heeft de Messiah gezongen met de Nieuwe Philharmie Utrecht o.l.v. Johannes Leertouwer.
Monteverdi’s Vespro della Beta Vergine 1610 met Emmanuelle Haim, Bachs Magnificat, Matthäus Passion, Johannes Passion resp.o.l.v. Martin Häselbock en Jerry Skidmore, Purcell’s Come, ye Sons of Art and Schumann’s Szenen aud Goethes Faust met Stephen Cleobury.
Sinds de oprichting van een gemengd koor in 1972, het Koor van Clare College, heeft het koor een internationale reputatie verworven als één van ‘s werelds belangrijkste universiteitskoren. Naast de tot zijn primaire functie behorende taak, drie maal per week diensten te leiden in de College Chapel, heeft het koor een volle planning van opnamen, uitzendingen en concerten.
O.l.v. de dirigent Graham Ross, Director of Music sinds 2010, is het koor wereldwijd geroemd om zijn voortdurende opwindende en buitengewone concerten. Het koor concerteert in IJsland, Duitsland en de USA als ook in Engeland, waaronder in Westminster Abbey and St. John’s, Smith Square.
Het koor heeft een indrukwekkende discografie van meer dan veertig opnamen. Hun opnamen op het Harmonia Mundi Label hebben geresulteerd in Le Choix de France Musique en een Diapason d’Or award. Ook ontving het koor een Gramophone Award nominatie. Hun meest recente muziekalbum door Arvo Pärt is recent uitgekomen (maart 2020).
Het koor heeft vele tournees gemaakt en werkte samen met de London Philharmonic, het Orchestra of the Age of Enlightenment, het Australian Chamber Orchestra, de Malaysian Philharmonic Orchestra, de Academy of Ancient Music, het European Union Baroque Orchestra, Manchester Camerata en het Freiburger Barockorchester. Het koor heeft opdrachten verleend en premières gezongen van vele componisten. Regelmatig werkt het koor van Clare College voor BBC Radio en Televisie.
Tarisio Consort
Het Tarisio Consort speelt zowel op barok instrumenten (op 415 Hertz), als op klassieke instrumenten (op 430 Hertz) als op moderne instrumenten (op 440 Hertz).
Altijd probeert het Tarisio Consort de stijl van de componist traditiegetrouw vanuit de Urtekst te benaderen.
De opzet van het ensemble is dan ook flexibel: in kleine bezettingen voor een Bach Cantate of een kamermuziekprogramma, in grote bezetting een Elias van Mendelssohn.
Luigi Tarisio was een Italiaan van arme komaf die als meubelmaker en amateur violist het platteland van Italië doorkruiste. Op zijn tochten kwam hij op diverse plekken de mooiste violen tegen (de Italiaanse vioolbouwschool was toen nog niet heel beroemd), die hij opkocht en in bijvoorbeeld Parijs weer verkocht aan de grote vioolhandelaren.
In Frankrijk deed hij zich voor als rijke edelman, in Italië nog steeds als landloper.
Dit seizoen spelen we van Bach naast de Matthäus Passion ook de Johannes- en de Lucas Passion. We spelen het Requiem van Mozart, Die Schöpfung van Haydn en de al genoemde Elias van Mendelssohn. Ook operaprogramma’s met diverse koren en solisten staan dit seizoen op het programma.
Het Tariaso Consort speelt voor de tweede keer bij de Matthäus Passion van Laren Klassiek
Wybe Kooijmans
ontving zijn eerste pianolessen op 8-jarige leeftijd van de organist Rutger van Mazijk. Een aantal jaren later verwisselde hij de piano voor het orgel en kreeg hij op de Verenigde Muzieklycea in Hilversum les van Haite van der Schaaf, die hem tevens voorbereidde op zijn toelatingsexamen voor het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hier werd Bernard Bartelink zijn leraar. Na zijn afstuderen volgde hij enige malen de masterclass voor interpretatie en improvisatie van de wereldberoemde Franse organist Jean Guillou. Inmiddels was Wybe Kooijmans bij verschillende kerken in het Gooi werkzaam als organist. In 1987 volgde een aanstelling als – toen nog – één van de organisten van de Grote Kerk te Naarden; nu is hij er hoofdorganist. Een oud-registrant van de organist Feike Asma gaf Wybe vele, welkome raadgevingen. Op het monumentale Witte-orgel (1862) van de Grote Kerk te Naarden maakte hij meerdere cd-opnames. In 1994 maakte hij de eerste opname van het zojuist voltooide Pels & Van Leeuwenorgel in de Eindhovense ‘Frits Philips’ concertzaal.
Wybe Kooijmans geeft regelmatig orgelconcerten in Nederland; bovendien concerteerde hij in Tsjechië, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Canada en Rusland, alwaar hij het orgel van de Philharmonie te Novosibirsk inwijdde. Voorts heeft hij ruime ervaring opgedaan als begeleider van vele koren en solisten. Hij is als repetitor verbonden aan het koor van de Nederlandse Händelvereniging, het Concertkoor Baarn en het Vocaal Ensemble Fioretto. Onder zijn redactie verschenen in de serie ‘Musica Selecta’ een twaalftal delen met onuitgegeven (versies van) koraalbewerkingen van Feike Asma. Tevens maakte hij enige jaren deel uit van de werkgroep ‘Zingend Geloven’ en publiceerde hij enkele koraalbewerkingen voor orgel. In 2014 verleende hij zijn medewerking aan de televisieprogramma’s ‘Verborgen verleden’, ‘Push the red button’ en ‘Messiah Masterclass’. In 2019 heeft hij in de Sint Jansbasiliek te Laren op Palmzondag opgetreden, zo ook weer in 2020.
Koorschool Midden-Gelderland
De Koorschool Midden-Gelderland, opgericht in september 1999 door dirigent, zangcoach, muziekpedagoog en componist Albert Wissink, is een zang- en kooropleiding voor kinderen van 4 tot en met 15 jaar, jeugdigen van 16 tot en met 23 jaar en volwassen koorzangers en/of aspirant koorzangers. Zij geven hun lessen in Ede en Wageningen. Momenteel bestaat de Koorschool uit bijna 80 jeugdige leerlingen. De koorschool doet mee aan evenementen in binnen- en buitenland en is regelmatig te gast bij de Matthäus Passion in de Sint Jansbasiliek in Laren op uitnodiging van Stichting Laren Klassiek.