Uitvoerenden 2023

Dirigent Ton Koopman studeerde na een gymnasiumopleiding muziekwetenschap, klavecimbel en orgel in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Als organist heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het Amsterdam Baroque Orchestra is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld. Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten, China, Korea en Japan. Zijn uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continu speler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op, Antoine Marchand, dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics. Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend. In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S. Bach. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig. Na het opnemen van de Bach cantates begon Ton Koopman aan zijn grote volgende project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De opnames daarvan zijn inmiddels afgerond. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt. Ton Koopman leidde vele musici op en was docent voor klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen. Ton Koopman is artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’. Het bestuur van het Bach-Archiv Leipzig benoemde hem in juni 2019 tot zijn voorzitter. Leipzig is de stad waar Johann Sebastian Bach het grootste deel van zijn leven doorbracht. Als deze, volgens velen geniaalste componist aller tijden, destijds een archief had gehad, zou Ton Koopman nu zijn opvolger zijn.

HANA BLAŽÍKOVÁ – sopraan, photo Havlik Vojtech

Hana werd geboren in Praag. Als kind zong ze in kinderkoor Radost Praha en speelde ze viool. Later wendde ze zich tot solozang en in 2002 studeerde zij af aan het Praags Conservatorium in de klas van Jiří Kotouč. Zij vervolgde haar zangstudie bij Poppy Holden, Peter Kooij, Monika Mauch en Howard Crook.
Hana is een veelgeprezen en toonaangevende specialist in de interpretatie van barok-, renaissance- en middeleeuwse muziek. Ze treedt op met ensembles en orkesten over de hele wereld, waaronder het Collegium Vocale Gent, het Bach Collegium Japan, Sette Voci, het Amsterdam Baroque Orchestra, L ‘Arpeggiata, Gli Angeli Genève, La Fenice, de Nederlandse Bachvereniging, Tafelmusik, Collegium 1704, Collegium Marianum, Musica Florea en L’Armonia Sonora. Ze werkt regelmatig samen met de wereldvermaarde cornettospeler Bruce Dickey, met wie ze de cd ‘Breathtaking’ opnam.
Hana trad op bij veel belangrijke festivals, waaronder het Edinburgh International festival, Salzburger Festspiele, het Utrecht Early Music Festival, Tage Alter Musik Regensburg, Resonanzen in Wenen, het Festival de Sablé, het Festival de la Chaise-Dieu, Arts Festival Hong-Kong, Chopin i jego Europa, het Bachfest Leipzig, Concentus Moraviae, Zomerfeesten van Oude Muziek en het Festival de Saintes.
In 2017 verscheen ze op grote podia in heel Europa en in de VS in de trilogie van Monteverdi’s opera’s (L’Orfeo, Il ritorno d’Ulisse in patria, L’incoronazione di Poppea) onder leiding van John Eliot Gardiner. In dit majestueuze project presenteerde ze zich in de rollen van La Musica, Euridice, Minerva, Fortuna en Poppea.
Hana verscheen op meer dan dertig cd’s, waaronder de bekende reeks Bachcantates met het Bach Collegium Japan.
Daarnaast speelt ze Gothic en Romaanse harp en geeft ze concerten waarbij ze zichzelf begeleidt op dit instrument. Ook is ze lid van het Tiburtina Ensemble, dat gespecialiseerd is in gregoriaans en vroeg middeleeuwse polyfonie.

Franziska Gottwald – alt

Franziska Gottwald is in Marburg aan de Lahn geboren. Na haar studie zang in Saarbrücken, Hannover en Weimar was zij gedurende 4 jaar vast ensemblelid bij het Deutschen Nationaltheater in Weimar.
Gastengagementen voerden Franziska Gottwald onder andere naar de operahuizen in Keulen, Stuttgart, Hannover, Wiesbaden, Toulouse, Bilbao, Basel en naar de Komische Oper Berlin. Haar wens de kracht van de muziek en vertolking wederzijds te verbinden, kwam zo tot uiting in partijen als Cherubino en Sesto (Mozart), Ariodante en Ruggiero (Händel), Orfeo (Gluck), Hänsel (Humperdinck) of Prinz Orlofsky (J. Strauss).
Franziska Gottwald was soliste bij vooraanstaande orkesten zoals het Gewandhaus Orchester Leipzig, het Venice Baroque Orchestra, het Concertgebouw Orkest, het Amsterdam Baroque Orchestra, Musica Antiqua Köln, Concerto Köln, de Akademie für Alte Musik Berlin, het ensemble Resonanz, en diverse Duitse Rundfunk-orkesten en de Bamberger Symphonikern.
Concertreizen met werken uit de barok, via de romantiek tot de hedendaagse muziek, voerden haar naar Japan, Zuid-Afrika, Canada, Zuidoost-Azië en door heel Europa. Orkestwerken als Dvorak’s Biblische Lieder, Das Lied van der Erde van Mahler, Verdi’s Requiem of Berlioz’ “les nuits d’été” stonden daarbij op het programma, evenals Mozart of Händel Solo-Aria-avonden. Zo was zij onder andere te gast in de concerzalen van Londen, Madrid, Amsterdam, Yokohama, Florence, Tel Aviv en Jeruzalem, Stavanger, Basel, Bilbao, Keulen, Dresden en Baden-Baden.
Franziska Gottwald, winnares van het Internationale Leipziger Bachwettbewerb heeft eveneens een rijke schat aan ervaring op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk door de jarenlange samenwerking met dirigenten als Reinhard Goebel, Ton Koopman, Andrea Marcon, Fabio Biondi, Konrad Junghänel, Christoph Spering en vele anderen.
Franziska Gottwald werkte als soliste mee aan tal van cd-producties, zoals Merope van Vivaldi onder leiding van Fabio Biondi, of L’Olimpiade: The Opera onder leiding van Markellos Chryssicos. In het bijzonder dient ook vermeld te worden de opname van Samson van Händel onder leiding van Nicholas McGegan.

Tilman Lichdi, Künstlerportrait, 2021, photo Anton Hirsch

De tenor Tilman Lichdi heeft zich gevestigd als een van de meest prominente concert- en liedvertolkers van onze tijd. In Bachs oratoria en passies wordt hij bijzonder geprezen als ‘Evangelist’. Voor zijn Amerikaanse debuut bij het Chicago Symphony Orchestra in de Johannes Passion schreef een criticus in Chicago: “Men kan een leven lang doorbrengen zonder de Evangelist zo goed te hebben horen vertolken als door Tilman Lichdi, en dan vergeet ik Peter Schreier niet.” Lichdi heeft concerten gegeven in heel Europa, de VS, Australië, Zuid-Amerika en Azië.
In seizoen 21/22 zingt Tilman Lichdi in de Frauenkirche in Dresden onder leiding van Matthias Grünert met het Kerstoratorium van Bach en gaat/is hij op tournee door Europa met Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir. Naast zijn diverse concertactiviteiten geeft Tilman Lichdi met veel plezier privé zangles in Schwaigern. Er zijn daar vier bijzonder mooie cd’s geproduceerd. Bijzonder zijn de producties van Schuberts liederencycli Die schöne Müllerin en Die Winterreise, beide in een nieuwe versie met gitaar.
Tilman Lichdi groeide op in de buurt van Heilbronn, Duitsland, en begon zijn eerste zanglessen op 18-jarige leeftijd bij Alois Treml van het Staatstheater Stuttgart. Hij studeerde eerst vier jaar trompet in Mannheim bij prof. Günther Beetz en stapte vervolgens over naar zangstudies bij prof. Charlotte Lehmann in 1999 in Würzburg, waar hij cum laude afstudeerde.

Daniel Schmutzhard, photo Weinwurm

De Oostenrijkse bariton Daniel Schmutzhard maakte deel uit van het ensemble van de Volksoper Wien en de Oper Frankfurt. Hij zong Papageno in Parijs onder leiding van Philippe Jordan, bij de Bayerische Staatsoper München, bij Oper Frankfurt, het Bregenz Festival en tijdens een Europese tournee met René Jacobs, met een cd-opname uitgegeven door harmonia mundi. Andere hoofdrollen zijn Don Giovanni, Conte (Le nozze di Figaro), Guglielmo (Così fan tutte), Figaro (Il barbiere di Siviglia), Rodrigo (Don Carlo), Marcello (La bohème), Sharpless (Madama Butterfly), Eugen Onegin, Wolfram von Eschenbach en Frank (Die tote Stadt).
Zijn werk op internationale concertpodia omvat Haydns Schöpfung (o.a. in een geënsceneerde productie van La Fura del Baus als onderdeel van een tournee in Parijs, Wenen en bij de Elbphilharmonie Hamburg) en Jahreszeiten, Beethovens Symfonie nr. 9, Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen onder Kirill Petrenko, Rückert-Lieder en Brittens War Requiem. Hij stond op podia als de Musikverein Wien, Konzerthaus Wien, Konzerthaus Berlin, Philharmonie Berlin, Concertgebouw Amsterdam, Festspielhaus Baden-Baden, Philharmonie Köln, Salle Pleyel Paris, Gewandhaus Leipzig en het Salzburg Easter Festival.
Daniel Schmutzhard trad op met gerenommeerde dirigenten als Sir Simon Rattle, Sebastian Weigle, Franz Welser-Möst, Leopold Hager en Ulf Schirmer en regisseurs als Robert Carsen, Jossi Wieler, William Kentridge, Marco Arturo Marelli, Vincent Boussard en Alfred Kirchner.

LarenKlassiek