Tymen Jan Bronda
dirigent
Tymen Jan Bronda is organist, initiator, artistiek leider en dirigent van het door hem in 2006 opgerichte Luthers Bach Ensemble. Hij kreeg zijn eerste orgelles toen hij zeven jaar was. Na een aantal jaren les te hebben gehad van Piet Wiersma ging hij orgel studeren aan het conservatorium Groningen bij Johan Beeftink en Theo Jellema. Aan het conservatorium van Zwolle behaalde hij zijn diploma kerkmuziek. In 2009 werd zijn orgelstudie bij Reitze Smits, aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, voltooid met de titel Master of Music.
Tymen Jan werd in 2001 cantor-organist van de Lutherse Gemeente te Groningen en organiseerde in deze kerk de serie ‘Orgel Anders’ (cross-over concerten in orgelland). Daarnaast speelt hij een belangrijke rol bij de Bachcantates die er ten gehore worden gebracht. Als docent Kerkmuziek is hij verbonden aan de opleiding Kerkmuziek Noord-Nederland van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Als dirigent is hij verder verbonden aan kamerkoor Tiraña uit Groningen.
In 2012 nam Tymen Jan het initiatief tot een actie voor reconstructie van het voormalige Schnitgerorgel (1699/1717) van de Lutherse kerk in Groningen. Het klinkende resultaat van deze succesvolle actie, het door Bernhardt Edskes gebouwde barokorgel, kon in 2017 in gebruik worden genomen. Zo herleeft in de Lutherse kerk in Groningen een historische praktijk waarin bij de uitvoering van Bach-cantates het orgel als continuo-instrument wordt ingezet. Het is een interessante ontwikkeling die in de barokke uitvoeringspraktijk internationaal de aandacht trekt.
Tijdens de coronaperiode is de cantatecyclus Membra Jesu Nostri opgenomen. Ook nam Tymen Jan in deze tijd een nieuwe cd op bij het nieuwe barokke continuo-orgel van Bernhardt Edskes, samen met Robert Kuizenga en Mike Fentross.
Geboren in Engeland, studeerde Cressida Sharp, sopraan, tijdens haar tienerjaren aan de Junior Royal Academy of Music en ging daarna klassieke talen in Cambridge studeren, waar zij ook choral scholar was. Ze begon haar solocarrière toen ze nog student was, zong haar eerste Matthäus Passion, Johannes Passion en Messiah en kort na haar afstuderen zong ze de titelrol van Massenets ‘Manon’.
Ze ontwikkelde ook een liefde voor moderne klassieke componisten, die tot op de dag van vandaag voortduurt.
Als huidig lid van het Monteverdi Choir, Vox Luminis, EXAUDI, Cappella Amsterdam, La Cetra en de Zürcher Sing-Akademie, combineert ze ensemble-zang projecten met haar werk als solist. Ze had het grote privilege om te werken met dirigenten als Sir Andrew Davis, Trevor Pinnock, Paavo Järvi, Ton Koopman, Kent Nagano, wijlen Sir David Willcocks en Bernard Haitink.
Ze maakte recent tournees naar Nieuw Zeeland, Israël, Hongarije, Argentinië, Roemenië, Taiwan en Zuid Korea.
De Nederlandse countertenor Gerben van der Werf maakte zijn operadebuut als 12-jarige als Erster Knabe in Mozarts Die Zauberflöte. Na de studies Scheikunde, Natuur- & Sterrenkunde en History & Philosophy of Science aan de Universiteit Utrecht besloot hij toch om zijn leven in dienst van de muziek te stellen. Zo studeerde hij aan het Utrechts Conservatorium, Royal College of Music, en Dutch National Opera Academy bij o.a. Selma Harkink, Lawrence Zazzo en Margreet Honig.
Ondanks een nog jonge carrière heeft Gerben al een schat aan ervaring. Tijdens zijn studie aan de Dutch National Opera Academy maakte hij zijn debuut bij de Nationale Opera als Sergei Diaghilev in de wereldpremière van Ritratto (Jeths, 2020). Direct na zijn studie volgde het internationale debuut bij Deutsches Nationaltheater Weimar als Helicon in Detlev Glanert’s Caligula. Ook op het concerttoneel is Gerben regelmatig te zien. Hij soleert onder andere bij de Nederlandse Bachvereniging, het Radio Filharmonisch Orkest (o.a. in het Zondagochtendconcert in het Concertgebouw Amsterdam), en het Belgian National Orchestra in Bozar.
Enkele hoogtepunten van de afgelopen seizoenen: Händels Semele in een productie van Opera Collective Ireland en Akademie für Alte Musik, (Best Opera 2022 – The Irish Times), een bijzonder concert als zanger en regisseur in het kader van de Bregenzer Festspiele met sopraan Shira Patchornik en Gerbens debuut-cd met barokaria’s in de serie ‘Klassiek Presenteert…’ van AVROTROS.
Dit seizoen belooft weer een mooie mix van opera en concert te worden. Een kleine greep: Mendelssohns Elias, Händels Messiah, Bachs Matthäus Passion en Hohe Messe, een solorecital (In het Oog van de Storm) in de Harmonie Leeuwarden, een wereldpremière van Peer Gynt (Jüri Reinvere) in Stadttheater Bremerhaven en Tolomeo in Händels Giulio Cesare in Egitto bij Nationaltheater Mannheim.
Volg Gerben op Instagram via @gerben_singer en/of abonneer je op de nieuwsbrief via de website www.gerbenvanderwerf.com
De tenor Jeffrey Thompson, geboren in Rochester New York, heeft zijn conservatoriumopleiding afgerond aan het College-Conservatory of Music van de Universiteit van Cincinnatti bij William McGraw. In 2001 kreeg hij de eerste prijs in het Concours International de Chant Baroque de Chimay, in België met jurylid William Christie, en werd hij uitgekozen om mee te doen aan de eerste editie van Jardin Des Voix met het Franse barokensemble Les Arts Florissants, in een tournee langs de grote podia van Europa.
Met dit ensemble heeft hij meerdere uitvoeringen gedaan, waaronder ‘Hercules’ en ‘Acis & Galatea’ van Handel en Charpentier’s ‘Messe des morts’ en ‘Te Deum’ (opgenomen door Virgin Classics). Ook was hij tenorsolist in de dvd-opname van ‘In Convertendo’ van Rameau.
Andere opera- en oratoriumhighlights in zijn carrière zijn de verscheidene hoofdrollen die hij zong in opera’s van Rameau en Montsigny, waarvan ook vele door Naxos op cd en dvd zijn uitgebracht. Ook Händels ‘Judas Maccabeus and Theodora’ en Monteverdi’s ‘Il Ritorno d’Ulisse in Patria’ heeft hij op grote podia in New York, Korea, Versailles, Berlijn, Luxemburg en Palermo uitgevoerd.
Tot zijn andere cd’s behoren onder andere Buxtehude’s ‘Membra Jesu Nostri’ met Philippe Pierlot, Muziek van De Negri en Zamboni met Marco Horvat, een cd met kerkelijke liederen van Henry Purcell voor drie mannenstemmen met ensemble La Rêveuse en een solo-cd met gambist Philippe Pierlot en theorbespeler Daniel Zapico, getiteld: ‘An Englishman’s Ballad’.
In de nabije toekomst heeft hij projecten als de Vespers van Monteverdi, de Johannes Passion van Bach en liederen van Dowland met luit.
“Een van de meest vooraanstaande zangers van zijn generatie” (Limelight 2022), ARIA Award-genomineerde bariton David Greco staat internationaal bekend om zijn opnames van Schubert en Bach. Hij heeft op de mooiste podia van Europa gezongen en heeft opgetreden op prestigieuze opera festivals zoals Festival d’Aix-en-Provence en het Glyndebourne Festival Opera.
Hij is gerenommeerd zanger van oratoria en concertwerken, en heeft gezongen bij bekende Australische ensembles zoals het Australian Chamber Orchestra, Australian Brandenburg Orchestra, Australian Haydn Ensemble en de Sydney Symphony in prijswinnende concerten van Bach en Bartok.
Een van zijn bekendste uitvoeringen was het War Requiem van Benjamin Britten met het West Australia Symphony Orchestra in 2022 en met het Melbourne Symphony Orchestra in 2023. Recent heeft David gesoleerd in Verdi’s Requiem in het Sydney Opera House met het Sydney Philharmonia Choirs.
Daarnaast is hij zeer ervaren op het operapodium, als solist bij het Opera Australia in The Eighth Wonder, The Love of Three Oranges. Ook maakte hij in 2023 zijn debuut met het Christ Church Symphony Orchestra in Nieuw-Zeeland als Aeneas in Purcell’s Dido & Aeneas.
Ook heeft David vele opnames gemaakt, zoals Jack Body’s Poems of Love & War i.s.m. het Naxos label, en samen met het Luthers Bach Ensemble heeft hij een cd uitgebracht met solo bascantates van J.S. Bach onder het Brilliant Classics label.
David is een actief onderzoeker van historische uitvoeringspraktijken van 19e eeuws stemgebruik en heeft onlangs zijn doctoraal gehaald bij de Universiteit van Melbourne. Zijn PhD leidde tot een van de eerste Australische opnames van een op historische gronden gestoelde uitvoering van Schuberts liederencyclus Winterreise en Die schöne Müllerin onder ABC Classic label, die hiervoor een ARIA nominatie ontving voor Beste Klassieke Album in 2020. In 2024 zal Schuberts Schwanengesang uitgebracht worden onder hetzelfde label, wat de eerste professionele Australische opname zal worden.
Het Luthers Bach Ensemble (LBE) werd in 2006 opgericht vanuit de wens meer
Bachcantates ten gehore te brengen op basis van de authentieke uitvoeringspraktijk. Het LBE is het enige Oude Muziekensemble in Noord Nederland met een orkest en twee koren: een kleinkoor en een
projectkoor.
In de afgelopen jaren wist het LBE een kern van buitengewoon goede instrumentalisten aan te trekken. Het LBE stelt zich ten doel het publiek te betrekken bij de emotionele rijkdom en intense dramatiek van
de barokmuziek, bijvoorbeeld door scenische uitvoeringen. Dat sluit aan bij de opvattingen uit de tijd van Bach dat muziek via de emotie inzicht verschaft in de essentiële aspecten van het leven.
Het LBE is letterlijk en figuurlijk gegrondvest in de Lutherse Kerk in Groningen. Het
gebouw aan de Haddingestraat heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een belangrijk podium voor Schnitger orgel muziekuitvoeringen in combinatie met dit orgel, een voor Nederland unieke
combinatie.