Uitvoerenden

Bernhard Touwen is dirigent en pianist. Hij behaalde de diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus Klassiek Piano aan het Rotterdams Conservatorium bij Aquiles Delle Vigne. Als pianist begeleidt hij koren en zangers en treedt hij ook solistisch op. In 2000 sloot Bernhard Touwen de studie koordirectie cum laude af, met zang als bijvak. In 2009 maakte hij zijn debuut bij het Nederlands Kamerkoor en voerde het Weihnachtsoratorium uit in de Grote kerk van Naarden. In juni 2013 nam hij deel aan de internationale dirigentenmasterclass o.l.v. de legendarische pedagoog Jorma Panula.
In 2015 richtte hij met zijn partner Julia Achkinazy de Internationale Piano Art Academy op waar zij met succes leerlingen voorbereiden op het conservatorium.
Touwen dirigeert, naast Vocaal Ensemble Markant en kamerorkest Concerto Brabant, ook Concertkoor Haarlem, COV Con Amore Leiden, het Wijks Vocaal en de Stichting Bachcantates Tilburg.
In maart 2023 voerde Bernhard in de Thomaskirche te Leipzig de Matthäus Passion uit met Vocaal Ensemble Markant en Concerto Brabant. Op uitnodiging dirigeerde hij in 2023 tweemaal het Requiem van Verdi, in muziekstad Cremona en in Crema, Italië. Dit voorjaar leidde hij de Messiah-dag bij de Leidse scratchdagen waarbij hij in de Pieterskerk een ensemble van ± 900 zangers en spelers op inspirerende wijze door de dag en de partituur heeft geloodst. www.bernhardtouwen.nl

De Armeens-Nederlandse tenor Pablo Gregorian is solist en ensemblezanger en heeft een veelzijdige interesse in zowel oratorium, opera, lied als oude muziek. Na het voltooien van de masteropleidingen Theoretische Natuurkunde en Geofysica aan de Universiteit Utrecht, vond hij zijn roeping als zanger bij het Utrechts Studenten Koor en Orkest. Vervolgens studeerde hij aan de Oude Muziekafdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en aan CODARTS te Rotterdam bij Marcel Reijans. Als solist zong Pablo Gregorian onder andere met het Apollo Ensemble, Dutch Baroque, met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest en in een aantal volledig geënsceneerde barokopera’s onder leiding van Michael Chance. Met Vocaal Ensemble Markant en Concerto Brabant zong hij de evangelistenpartij uit Bachs Matthäus Passion in onder andere de Thomaskirche (Leipzig). Als liedzanger was hij te horen op het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog. Samen met (forte)pianiste, klaveciniste en barokharpiste Henriëtte Wirth organiseert hij de concertserie Muziek aan de Lek in Culemborg. Hiernaast is hij als ensemblezanger verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging, Collegium 1704 (Praag) en het koor van De Nationale Opera.

Martijn Sanders, bas-bariton, studeerde aan het Utrechts conservatorium bij Henny Yana Diemer en aan de operaopleiding van de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen.

Nadat hij een eerste prijs had gewonnen op het Nico Dostalconcours in St. Pölten (Oostenrijk) debuteerde hij in de Wiener Mozartwoche als Papageno in de Zauberflöte en zong in datzelfde jaar de rol van Dandini in La Cenerentola op het festival van Rheinsberg. Daarna vertolkte hij rollen bij de Wiener Kammeroper, Stadtheater Baden, Opera Trionfo en op verschillende internationale festivals.

Ook als liedzanger en concertsolist heeft Martijn Sanders een grote reputatie opgebouwd en is hij te horen op de belangrijke podia in binnen- en buitenland. Martijn verleende zijn medewerking aan tal van radio- en televisie-uitzendingen w.o. De Wereld Draait Door, NTR Podium, Tijd voor Max en Vrije Geluiden. Hij was veelvuldig te horen bij verschillende orkesten en ensembles en hij werkte samen met dirigenten als Matthias Bahmert, Kenneth Montgomery, Micha Hamel, Lawrence Renes, Frans Brüggen, Jun Märkl, Etienne Siebens, Ingo Metzmacher, Reinbert de Leeuw, Otto Tausk, Tan Dun, Enrico Delamboye en Peter Dijkstra.

Johannette Zomer, sopraan, begon haar zangopleiding bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York). Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw. Zij werkte met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, Thomas Hengelbrock, Ivor Bolton, Jordi Savall en René Jacobs, en met dirigenten als Ivan Fischer, Jaap van Zweden, Daniel Harding, Valery Gergiev en Ed Spanjaard. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met theorbist Fred Jacob.
Haar operadebuut maakte zij bij de Nationale Reisopera in 1996, toen ze Tebaldo vertolkte in Verdi’s Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (uit Ligeti’s ‘Le Grand Macabre’).
In 2013 richtte zij haar eigen ensemble op, het Tulipa Consort, en mocht zij sindsdien op verschillende grote podia in Europa haar voornamelijk 17e eeuwse programma’s uitvoeren (o.a. Göttingen, Saintes, Amsterdam). In 2016 kwam de eerste cd van het ensemble uit: LAUDATE!, met prachtige Canti Sacri van Vivaldi. In 2017 volgde een BACH cd met duetten voor sopraan en hobo onder de naam JuSt BACH, in samenwerking met hoboïst Bart Schneemann (Channel Classics).
In 2016 richtte zij de Zomer Academie Zutphen op, waarmee zij masterclasses, workshops, koorprojecten, meerdaagse muziekfestivals en operaproducties organiseert, zo een platform creërend voor jonge professionals, studenten en amateur musici.

De Nederlandse zangeres Deirdre Judith Angenent behaalde haar Bachelor diploma zang in Arnhem, waarna ze in 2010 summa cum laude afstudeerde aan de Masteropleiding Dutch National Opera Academy (DNOA) in Den Haag/Amsterdam in 2008. Ze genoot gedurende deze opleiding een tijd coachings in New York. Ze won verschillende prijzen, waaronder in de finale van de International Vocal Competition in ‘s-Hertogenbosch, Le Grand Prix de l’Opera in Boekarest, Roemenië, de derde prijs in de Leyla Gencer Competition in Istanbul, Turkije en in de Elizabeth Connell Competition in Sydney, Australië en de eerste prijs in de Valsesia Musica Competition (Varallo, Italië). De afgelopen tien jaar zong ze diverse grote rollen in Europese operahuizen, waaronder Venus in Tannhäuser in Seoul, Eisenach, Karlsruhe en Essen, Vitellia in La clemenza di Tito van Mozart met het orkest van de Achttiende eeuw o.l.v. Kenneth Montgomery, Gertrud in Hänsel und Gretel van Humperdinck aan de Opéra van Nancy, Sieglinde, Tove (Gurrelieder), Judith (Blauwbaart), Venus (Tannhäuser) en Fenena (Nabucco) in Essen, Komponist (Strauss) in Meiningen en Lausanne. Ook zong ze Leonore (Fidelio) in Metz. Het afgelopen seizoen maakte ze veel indruk met de uitdagende rollen van Judith in Blauwbaard bij Opera Zuid, Marie in Wozzeck en Angela Rose in The Listeners in Essen. Naast haar liefde voor zang studeerde ze Nederlandse taal.
Ze is tevens werkzaam als ritueelbegeleider.

De Nederlandse tenor Mitch Raemaekers debuteerde in 2015 bij Nationale Opera & Ballet als ‘Le Fils’ in Les Mamelles de Tirésias (Poulenc). Recentelijk bezocht hij met Opera Zuid tweemaal de Nederlandse theaters, als ‘Snout’ in A Midsummer Night’s Dream (Britten) en als ‘Monsieur Vogelsang’ in Der Schauspieldirektor (Mozart), ditmaal met de vermaarde Britse bariton Sir Thomas Allen als tegenspeler. Ook als concertzanger is Mitch veelgevraagd, o.a. voor werken als de Matthäus en Johannes Passion (Bach), de Messiah (Händel) en de Petite messe solennelle (Rossini). Als liedzanger werkt hij samen met de Belgische pianist Virgile Van Essche, waarbij Mitch zich zowel met de moderne concertvleugel als de historische pianoforte laat begeleiden.

Mitch participeerde veelvuldig aan masterclasses, georganiseerd door instituten zoals het Britten-Pears-Young-Artist-Programme of BPYAP (UK), de Koningin Elisabeth Muziekkapel (BE) en het IVC. Hier werkte hij o.a. met Thomas Allen, Elly Ameling, José van Dam, Rosemary Joshua, Ann Murray, Roger Vignoles en Andrew Watts. Zijn betrokkenheid bij het BPYAP bezorgde hem een concertserie in the Red House (Brittens voormalige residentie).

Mitch studeerde klassieke zang aan het Conservatorium van Maastricht. Daarnaast behaalde hij zijn masterdiploma in de musicologie aan de KU Leuven (BE) cum laude met een thesis over Riccardo Zandonai’s opera Francesca da Rimini. Mitch wordt gecoacht door stempedagoog Manuela Ochakovski.

Raoul Steffani, bariton, werd in oktober 2023 uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door de Nederlandse Staat aan een musicus kan worden uitgereikt. Eerder won hij onder meer de GrachtenfestivalPrijs 2018. Daarnaast was hij lid van Equilibrium, het young artists program van Barbara Hannigan.

Afgelopen seizoen zong hij onder andere de rol van Johann in Massenets Werther bij de Bregenzer Festspiele en maakte hij zijn debuut in de Londense Wigmore Hall in Händels Chandos Anthems met ensemble Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen. Samen met meesterpianist Severin von Eckardstein bracht hij Schuberts Schöne Müllerin in diverse Nederlandse concertzalen.

In 2022 maakte hij zijn debuut bij De Nationale Opera in Operetta Land. Bij Opera Zuid zong hij de rollen van Germano en Gaudenzio in de nieuwe productie van Rossini’s La Scala di Seta en Il Signor Bruschino.

Andere hoogtepunten zijn Bachs Johannes Passion (Christus) met Orchestra of the Age of Enlightenment onder leiding van Mark Padmore in onder andere Brussel, Parijs en Londen, Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen met Ensemble Domestica, diverse Matthäus Passion-concerten o.l.v. Reinhard Goebel en Brahms’ Ein deutsches Requiem met het Residentie Orkest o.l.v. Anja Bihlmaier.

Raoul studeerde aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen en bij Margreet Honig aan de conservatoria van Amsterdam en Tilburg, waar hij summa cum laude afstudeerde. Hij volgde masterclasses bij onder anderen Thomas Hampson, Christa Ludwig, Dame Felicity Lott en Elly Ameling.

Kamerorkest Concerto Brabant bestaat uit leden van het voormalig
Kamerorkest Musica Ducis brabantiae uit ‘s- Hertogenbosch en maakt
onderdeel uit van de Stichting Vocaal Ensemble Markant.
De vaste kern van jonge, professionele strijkers afkomstig uit binnen- en
buitenland, onderscheidt zich door een exceptionele inzet naast een speciale
voorkeur voor het spelen van kamermuziek.
Zij spelen muziek uit de periode van 1600 tot nu.
Voortdurend worden er nieuwe werken aan toegevoegd, ook het lichtere genre
maakt deel uit van het repertoire. Concertmeester is Hans Rijkmans.
Sinds 2007 is Bernhard Touwen chef-dirigent van het kamerorkest.

www.concertobrabant.nl

Fotograaf Elise Ntoremi

Vocaal Ensemble Markant brengt al ruim 35 jaar een breed repertoire aan composities, variërend van Renaissance tot eigentijds werk. Sinds 2008 staat Markant onder leiding van Bernhard Touwen. Onder zijn professionele inspiratie is de jaarlijkse concertagenda uitgebreid met nieuwe tradities.
Sinds 2002 werkt Markant nauw samen met de Stichting Heusden-Vesting Klassiek en verzorgt jaarlijkse passie- en kerstconcerten. Uitvoeringen van onder andere de Matthäus Passion vinden sindsdien plaats in het vestingstadje Heusden, maar ook in Laren, ’s-Hertogenbosch, Oisterwijk en Zaltbommel is dit meesterwerk door Markant uitgevoerd. In 2023 mocht Markant de Matthäus Passion in de Thomaskirche in Leipzig uitvoeren. Een onvergetelijke ervaring!
Vocaal Ensemble Markant zong op uitnodiging van de Stichting Nederlands Gregoriaans Festival, Stichting Maurice Pirenne, Stichting November Music en de International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch. Zangers van Markant leveren een belangrijke bijdrage aan de jaarlijkse Herdenkingsconcerten in Oisterwijk en ‘s-Hertogenbosch.
De Midzomerconcerten, waarmee Markant sinds vele jaren het culturele seizoen afsluit, staan doorgaans in het teken van meer eigentijdse muziek en andere stijlen, zoals de Misa Criolla van Ariel Ramirez en de Sunrise Mass van Ola Gjeilo. In 2025 zal het Midzomerconcert op 22 juni in het teken staan van Arvo Pärt. Het Allerzielenconcert is de jongste traditie waar al een breed repertoire ten gehore is gebracht waaronder werk van Cherubini, Purcell, Mendelssohn, Fauré, Gounod, Duruflé en Rheinberger.
Vocaal Ensemble Markant organiseert ook de zelfstandige en begeleidingsconcerten van Kamerorkest Concerto Brabant.

Het Maasstedelijk Jongens- en Meisjeskoor wordt gevormd door een groep
kinderen in de leeftijd van 7 t/m 17 jaar uit Rotterdam en omstreken; dirigent is
Anneke van Es. De zangers in het Maasstedelijk Jongens- en Meisjeskoor zijn
van alle markten thuis. Ze studeren klassiek repertoire, waaronder bekende
werken als Pergolesi’s Stabat Mater, Ceremony of Carols van Britten en vele
andere mooie koorwerken, maar ook musical- en filmmuziek.
In het voorjaar van 2024 stond de kinderopera Hans en Grietje op de agenda,
naar Humperdincks Hänsel und Gretel, een volledig gezongen en gespeeld
sprookje, waarbij de hoofdrollen ook door kinderen worden vertolkt. De
jongens en meisjes werken jaarlijks mee aan verschillende uitvoeringen van
Bachs Matthäus Passion.
Jaarlijks gaan de jongens en meisjes op concertreis naar Duitsland. 
Naast het geven van concerten en het muzikaal omlijsten van een kerkdienst
repeteren ze iedere dag. Ook wordt er gezwommen, een speurtocht gehouden,
film gekeken en gesport. 

Het zingen van kinderen, zeker in koorverband, is goed voor die kinderen en
ook voor de toekomst van volwassen koren onmisbaar. De vereniging
Maasstedelijke Koren laat kinderen in aanraking komen met zingen en
klassieke muziek in het bijzonder. Hier gaat veel tijd en geld in zitten. Zo dragen
ze al 34 jaar hun steentje bij aan het in stand houden van de (Rotterdamse)
koorwereld en kunnen ze ook medewerking verlenen aan dit prachtige concert.
Meer informatie www.maasstedelijkekoren.nl.

LarenKlassiek