Uitvoerenden 2022

Dirigent Ton Koopman studeerde na een gymnasiumopleiding muziekwetenschap, klavecimbel en orgel in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Als organist heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het Amsterdam Baroque Orchestra is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld. Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten, China, Korea en Japan. Zijn uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continu speler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op, Antoine Marchand, dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics. Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend. In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S. Bach. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig. Na het opnemen van de Bach cantates begon Ton Koopman aan zijn grote volgende project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De opnames daarvan zijn inmiddels afgerond. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt. Ton Koopman leidde vele musici op en was docent voor klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen. Ton Koopman is artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’. Het bestuur van het Bach-Archiv Leipzig benoemde hem in juni 2019 tot zijn voorzitter. Leipzig is de stad waar Johann Sebastian Bach het grootste deel van zijn leven doorbracht. Als deze, volgens velen geniaalste componist aller tijden, destijds een archief had gehad, zou Ton Koopman nu zijn opvolger zijn.

Sopraan Elisabeth Breuer

Sopraan Elisabeth Breuer heeft zich op het concertpodium gevestigd als een veelgevraagd vertolker van de werken van Bach, Händel, Haydn en Mozart.
Optredens brengen de Oostenrijkse sopraan naar concertzalen zoals de Elbphilharmonie in Hamburg, de Wiener Musikverein, het Leipzig Gewandhaus, de Kölner Philharmonie, de Münchener Philharmonie, evenals vele andere gerenommeerde concertpodia en festivals in heel Europa.
Ze zingt onder gerenommeerde dirigenten als Ton Koopman, Daniel Harding, Reinhard Goebel, Andrew Manze, Dennis Russel Davies of Andrés Orozco-Estrada en treedt op met orkesten als de Staatskapelle Dresden, het Gewandhausorchester Leipzig, het MDR Sinfonieorchester, de Norddeutsche Radiophilharmonie en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir.
Haar meest recente successen op het operapodium zijn onder meer Elisa in Il Re Pastore van Mozart in het Teatro La Fenice in Venetië, Rezia in L’Incontro improvviso van Haydn in de Donaufestwochen of de rol van Eurilla in La Ninfa e il Pastore van Vivaldi op het Festival Opera Barga onder Federico Maria Sardelli.
Naast haar concertrepertoire, houdt Elisabeth Breuer ervan haar veelzijdigheid op het operapodium te tonen. Haar belangrijkste rollen zijn onder meer Norina, Musetta, Gretel, Despina, Anne Frank en de rol van Adele, die ze vertolkte in de operahuizen van o.a. Turijn, Napels, Keulen, Wenen en Linz.

Maarten Engeltjes Photo: Marco Borggreve

De countertenor Maarten Engeltjes (1984), zingt al vanaf zijn vierde jaar als jongenssopraan. Hij verleende zijn medewerking als sopraansolist aan meerdere cd-opnamen o.a. Allegri’s Miserere Mei in de Dom van Riga. Op zijn zestiende maakt Maarten zijn debuut als countertenor in Bachs Matthäus Passion. Al snel volgden vele concerten in binnen- en buitenland. Vervolgens studeert hij in 2007 cum laude met onderscheiding af aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Inmiddels is Engeltjes al jaren een veel gevraagd countertenor en werkt regelmatig samen met dirigenten als Ton Koopman, Jonathan Cohen, Emmanuelle Haïm, Vladimir Jurowski, William Christie, Peter Dijkstra, Jordi Savall, Reinbert de Leeuw, Markus Stenz, Lars Ulrik Mortensen, Laurence Cummings e.a. Dit maakt hem een regelmatig geziene gast bij de meest prestigieuze orkesten en zalen ter wereld zoals Lincoln Centre New York, Théatre des Champs Elysées Parijs, Philharmonie Berlijn, Metropolitan Theatre Tokyo, Sydney Festival, Palao de la Musica Barcelona, Barbican Hall Londen, Salle Bourgié Montréal, Tonhalle Zürich, Konzerthaus Wenen, Kölner Philharmonie en het Concertgebouw Amsterdam.
In 2017 richt Engeltjes zijn eigen barokorkest PRJCT Amsterdam op. Met het ensemble slaat hij een nieuwe weg in waarin hij naast de programmering en de zakelijke kant ook het dirigeren voor zijn rekening neemt. Een combinatie die hem veel voldoening geeft. Inmiddels heeft hij met zijn ensemble twee soloalbums opgenomen voor Sony Classical welke beide veel lof ontvingen van de pers. Voor de komende seizoenen staan er met het ensemble concerten gepland in binnen- en buitenland o.a. in het Muziekgebouw en Concertgebouw in Amsterdam, Auditorium Lyon en Salle Gaveau Parijs. Naast Maarten zullen solisten als Roberta Mameli, Andreas Scholl en Rolando Villazon te gast zijn. Engeltjes woont met zijn vrouw in Amsterdam en is een trotse vader van twee zoons.

Tilman Lichdi

De tenor Tilman Lichdi heeft zich gevestigd als een van de meest prominente concert- en liedvertolkers van onze tijd. In Bachs oratoria en passies wordt hij bijzonder geprezen als ‘Evangelist’. Voor zijn Amerikaanse debuut bij het Chicago Symphony Orchestra in de Johannes Passion schreef een criticus in Chicago: “Men kan een leven lang doorbrengen zonder de Evangelist zo goed te hebben horen vertolken als door Tilman Lichdi, en dan vergeet ik Peter Schreier niet.” Lichdi heeft concerten gegeven in heel Europa, de VS, Australië, Zuid-Amerika en Azië.
In seizoen 21/22 zingt Tilman Lichdi in de Frauenkirche in Dresden onder leiding van Matthias Grünert met het Kerstoratorium van Bach en gaat/is hij op tournee door Europa met Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir. Naast zijn diverse concertactiviteiten geeft Tilman Lichdi met veel plezier privé zangles in Schwaigern. Er zijn daar vier bijzonder mooie cd’s geproduceerd. Bijzonder zijn de producties van Schuberts liederencycli Die schöne Müllerin en Die Winterreise, beide in een nieuwe versie met gitaar.
Tilman Lichdi groeide op in de buurt van Heilbronn, Duitsland, en begon zijn eerste zanglessen op 18-jarige leeftijd bij Alois Treml van het Staatstheater Stuttgart. Hij studeerde eerst vier jaar trompet in Mannheim bij prof. Günther Beetz en stapte vervolgens over naar zangstudies bij prof. Charlotte Lehmann in 1999 in Würzburg, waar hij cum laude afstudeerde.

Andreas Wolf

De bas-bariton Andreas Wolf zong als kind in het beroemde Duitse Rundfunk-Jugendchor. Na zijn muzikale basisopleiding aan het ‘Landesgymnasium für Musik’ in Wernigerode, studeerde Andreas Wolf bij Prof. Heiner Eckels (diploma) in Detmold en bij Prof. Thomas Quasthoff (concertexamen met onderscheiding) in Berlijn. De veelzijdige bas-bariton is een vaste gast in tal van bekende operahuizen en concertzalen, waar hij samenwerkt met de belangrijke dirigenten van deze tijd. Als veelgevraagd concertzanger heeft hij zich gevestigd als een gepassioneerd vertolker van de werken van Bach en Händel en heeft hij opmerkelijke successen gevierd in de concertzalen van Parijs, London, Berlijn, New York en Amsterdam. Hij schitterde als Leporello in ‘Don Giovann’ in Brussel en Stuttgart, als Figaro in Madrid en als Papageno in de ‘Magic Flute’ in het theater van Genève. Onlangs zijn er nieuwe cd’s uitgebracht die de toch al rijke discografie van Andreas Wolf verrijken.
Onder hen zijn ‘The Messiah’ met ‘Le Concert Spirituel’ onder leiding van Hervè Niquét, een cd met cantates van Bach met Carolyn Sampson en het Freiburg Baroque Orchestra in Harmonia Mundi, een opname van de kroningsmis van Mozart met het Insula Orchestra onder Laurence Equilbey en de B Mis met het Beiers Radio Koor en Concerto Köln onder leiding van Peter Dijkstra. Een belangrijk onderdeel van Andreas Wolfs artistieke carrière is het lied.
Op het Glogener Festival in Noorwegen wist hij het publiek te boeien met de ‘Winterreise’ van Franz Schubert. Samen met Kit Armstrong voerde hij niet alleen Schuberts ‘Schwanengesang’ uit op de Niedersächsische Musiktage, maar ook werken van Robert Schumann en Hugo Wolff op het Bremen Music Festival. Verder zal Andreas Wolf te horen zijn als Ariodate in Händels ‘Serse’ op een Europese tournee met Il Pomo d’Oro en Franco Fagioli in Londen, Parijs, Lissabon, Wenen, Essen en Toulouse voordat hij nog een tour zal maken met het Requiem van Mozart o.l.v. Peter Dijkstra. Daarna volgt een reeks concerten met het Beierse Radiokoor en het ‘Kerstoratorium’ van Bach onder leiding van Howard Arman.

AMSTERDAM BAROQUE ORCHESTRA

Ton Koopman richtte het Amsterdam Baroque Orchestra op in 1979. Deze groep van internationaal vermaarde barok specialisten komt enkele malen per jaar samen om te werken aan nieuwe prachtige programma’s. Voor de musici is elk concert een nieuwe ervaring en Koopmans tomeloze energie en enthousiasme geven de garantie voor hoge kwaliteit van elk concert. Het repertoire van het orkest bestaat uit instrumentaal en vocaal-instrumentaal werk, gecomponeerd tussen 1600 en 1791. “Mijn grens ligt bij de dood van Mozart”, zegt Ton Koopman. In 1994 startte Ton Koopman met zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir het meest ambitieuze opnameproject van de laatste decennia: het integraal opnemen van Bachs wereldlijke en geestelijke cantates, uitgevoerd volgens het meest recente musicologische onderzoek. Voor dit bijzondere project ontvingen Ton Koopman en Amsterdam Baroque Orchestra & Choir in Duitsland de Deutsche Schallplattenpreis Echo Klassik 1997, een prijs voor de uitmuntende opname van deze cantates. Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir zijn regelmatig te gast in de grote zalen van Europa, de Verenigde Staten en Japan. Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir treden veelvuldig op in Europa met concerten in o.a. Amsterdam, Parijs, Madrid, Wenen, Milaan, Keulen, Dresden, Düsseldorf etc. en in het Verre Oosten met concerten in Hong Kong, Seoul en Tokyo.

AMSTERDAM BAROQUE CHOIR

Het Amsterdam Baroque Choir werd in 1992 opgericht en maakte haar debuut tijdens het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht, met tweemaal een wereldpremière: het Requiem (voor vijftien stemmen) en de Vespers (voor tweeëndertig stemmen) van H.I.F. Biber. De opname van dit concert kreeg de Cannes Classical Award voor de beste uitvoering van koormuziek uit de 17e en 18e eeuw. Vanwege de zeldzame combinatie van tekstuele helderheid en interpretatieve exibiliteit, wordt het Amsterdam Baroque Choir als een der beste koren van deze tijd beschouwd. Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir heeft prachtige opnames gemaakt van alle belangrijke barokke en klassieke werken, voor verschillende labels. Het orkest ontving daarvoor onder andere The Gramophone Award, Diapason d’Or, 10-Repertoir, Stern des Monats-Fono Forum, de Prix Hector Berlioz en twee Edisons. Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir zijn regelmatig te gast in de grote concertzalen van Europa en het Verre Oosten.

LarenKlassiek